600 millioner chatter med WhatsApp

Beskedapps udviklet til chat og her-og-nu-kommunikation har haft fart på det seneste par år. Nu lyder det fra Facebooks-ejede WhatsApp, at antallet af aktive brugere er rundet 600 millioner.

600 millioner er aktive brugere af beskedapp WhatsApp målt på månedsbasis, har medstifter og direktør Jan Koum meddelt. Fold sammen
Læs mere
Foto: BARRY HUANG

De chat-glade mobilbrugere, som vælger apps til at udveksle nu-og-her beskeder, har efterhånden et væld af apps at vælge imellem.

Det har det seneste par år været populært at lancere nye former for apps til her-og-nu-kommunikation, og nu lyder det fra den Facebooks-ejede WhatsApp, at der i dag er 600 millioner aktive brugere.

Det skriver flere teknologimedier og -blogs, og medstifter og direktør Whatsapp Jan Koum har også selv delt tallet på det sociale netværk Twitter, hvor det lyder, at der er tale om månedlige aktive brugere - og ikke alene antallet af registrerede brugere. 

Dermed har appen, der blev opkøbt af det sociale netværk Facebook tidligere i år, hentet omkring 100 millioner brugere siden april, hvor det lød, at antallet af aktive brugere havde rundet 500 millioner.

WhatsApp er en del af en bølge, der for tiden har fart på blandt mobilbrugere med en række nyere apps og tjenester, som er bygget til at udveksle beskeder i flere forskellige medietyper som tekst, lyd, billeder, video og chat, mens nogen af tjenesterne satser på at integrere spil og mere avancerede humørfigurer, end man typisk kender det fra SMSer.

Derudover sker udvekslingen af dem via apps på mobile enheder og er dermed »gratis« at sende, hvis man har internetforbindelse på mobilen. Der er imidlertid fortsat et stykke vej til ambitionen om at nå milliarder af brugere af WhatsApp, som Facebook annoncerede som mål i forbindelse med opkøbet af WhatsApp.

»I løbet af det næste par år vil vi arbejde hårdt for at få WhatsApp til at vokse og forbinde hele verden,« skrev Facebook-topchef Mark Zuckerberg i den forbindelse i en meddelelse om opkøbet på Facebook.

Ifølge teknologimediet Techcrunch lød det ligeledes fra Mark Zuckerberg dengang, at han personligt ikke tror, annoncer er den rigtig vej til at tjene penge på beskedtjenester.

»Vores strategi for de næste mange år er at fokusere på vækst og på at forbinde hele verden. Når vi er vokset til en tjeneste med en milliard, to milliarder eller tre milliarder mennesker, vil der være mange oplagte måder, vi kan tjene penge på det,« lød det ifølge Techcrunch fra Mark Zuckerberg

WhatsApp blev lanceret i 2009 og altså opkøbt tidligere i år af Facebook, der i forvejen har sin egen beskedapp Messenger.

I samme felt findes en lang række af apps, der på forskellig vis ofte går under »social messaging«, da flere af dem rummer en kombination af mere avancere kommunikationsformer og medier, end der typisk er kendt fra SMS og MMS på mobilen. 

Ud over amerikanske WhatsApp tæller rækken af de mere populære af slagsen som blandt andre kinesiske WeChat, japanske Line, amerikanske Snapchat og Facebooks egen selvstændige app Messenger.

De nyere beskedapps til mobile enheder har da også generelt fået mobilbrugerne til tasterne. Det er især tre beskedapps, som for tiden har vækst i antallet af brugere, viste analysevirksomheden GlobalWebIndex analyse for andet kvartal 2014. Over seks måneder var antallet af brugere af Snapchat med 67 procent, mens Kik Messengers brugerantal er steget med 32 procent og WhatsApp har oplevet en vækst i antallet af brugere på 30 procent.