3D-printeren har kurs mod sit folkelige gennembrud

Den vil få sit folkelige gennembrud i 2020, forventer Instituttet for Fremtidsforskning om 3D-printeren, der i dag findes i flere størrelser og prisklasser. Det nye 3D Printhuset vil nu sætte strøm til maskinens kurs mod forbrugere.

3D printere kan efterhånden håndtere flere og flere materialer. Hvor det tidligere primært var gips og plastic, de producerede i, begynder de nu at komme i varianter, der kan print i flere materialer som nylon, gummi, keramik, metal, cement og chokolade. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu skal almindelige forbrugere også lære at »printe« mere end papir ud af printeren.
I årevis har der været talt om potentialet i såkaldte 3D printere, der er en slags printere, som ud fra 3D tegninger og lag-på-lag print kan spytte produkter ud. Og der er også blevet rakt ud efter de almindelige forbrugere, i takt med at priserne for 3D printere målrettet det segment også lander på niveauer, hvor de kan være med.

På verdensplan vurderede IT-analysevirksomheden Gartner allerede sidste år, at private forbrugere er begyndt at få smag for 3D printere, og at forbrugersegmentet samlet ville investere 133 millioner dollar i enhederne i 2014.

Men der er dog stadig et stykke vej, før brugen af dem bliver »mainstream« - eller almen udbredt - blandt forbrugerne. I august i år lød det fra analysehuset, at 3D-print er under hastig udvikling, men at mange af teknologierne forbundet hertil stadig vil være fem-ti år undervejs, inden der er tale om almen udbredelse.

Hvis det står til den nye virksomhed 3D Printhuset i København, er det dog tid til at præsentere forbrugerne for mulighederne i teknologien. Ud over at huset naturligvis vil sælge 3D printere og udføre printopgaver mod betaling både for forbrugere og mindre virksomheder, vil det også være muligt for besøgende at se nærmere på teknologien og afprøve den i et værksted.

Under åbningen af huset fremhævede fra uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R), der var inviteret til at give sit bud på teknologiens muligheder i uddannelses- og innovationsperspektiv torsdag, da også, at teknologien rummer mange muligheder.

»3D print har rigtig meget at byde på og er en vigtig teknologi for forskningen. Det er mange perspektiver i, hvordan den vil kunne udnyttes til at printe mange forskellige ting - fra sko til nye legemsdele,« lød det fra Sofie Carsten Nielsen, der blandt andet fremhævede, at 3D printerne rummer potentiale for blandt andre studerende og iværksættere, som vil afprøve ideer og teste produkttyper.

Hos Instituttet for Fremtidsforskning forventer man, at halvdelen af alle danske hvem vil have en 3D-printer i 2025 - og altså om godt ti år vil printe mere end papir og billeder ud af deres hjemmeprintere.

Herfra forklarer Morten Grønborg, der er chefredaktør for Instituttet for Fremtidsforsknings internationale fremtidsmagasin Scenario, at man her generelt forventer, at 3D printeren først vil få sit folkelige gennembrud i 2020, hvorefter der de kommende år altså vil flytte flere af slagsen ind i de danske hjem. 

Ifølge 3D Printhusets anslås det, at 3D-printteknologien om fem år vil udgøre 100 milliarder kroner på verdensplan, og det er netop den udvikling, huset går efter at blive en del af.

Hos IT-analysevirksomheden Gartner vurderes det dog, at det indtil videre er på erhvervsniveau, at den største udbredelsen af 3D-printerteknologien forgår og fortsat vil ske i den kommende tid.

»3D-print for forbruger er fem til ti år fra almen udbredelse,« vurderede direktør i Gartners researchafdeling Pete Basiliere i august i en analyse af de mest hypede teknologier lige nu, hvor 3D-print  til forbrugere er blandt de teknologier, som har nået toppunktet af hype og bevæger sig mod det niveau, hvor den skal bevise, at den kan leve op til de høje forventninger.

Ifølge Gartner er der i dag 40 procenter af 3D-printere, der primært anvendes i virksomheder, flere end 200 iværksættervirksomheder på verdensplan som udvikler og sælger forbrugerorienterede 3D-printere i prisklasser fra få hundreder dollars.

Se også web-tv: