3D-printer-salg kommer op i tempo

Fra næste år ventes salget at blive fordoblet hvert år frem mod 2018, hvor salget vil nå mere en 2,3 mio. enheder. Ifølge IT-analysefirmaet Gartner skrues der op for salget både til forbrugere og virksomheder.

Da forretningen 3D Printhuset fornyligt åbnede i København, lød det til åbningen fra Instituttet for Fremtidsforskning, at man her forventer, at halvdelen af alle danske hjem vil have en 3D-printer i 2025 - og altså om godt ti år vil printe mere end papir og billeder ud af deres hjemmeprintere. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto / 3D Printhuset

De har været på vej som det næste stor i årevis, og nu ser det ud til, at der kommer mere fart på 3D-printernes tur til indkøbskurve verden over - både hos virksomheder og privatpersoner.

Fra næste år ventes salget at blive fordoblet hvert år frem mod 2018, hvor der på verdensplan vil blive leveret mere end 2,3 millioner til forhandlerne verden over.

Det vurderer IT-analysevirksomheden Gartner i en prognose for salget af 3D-printere, der bygger på forventer til leverancer til forhandlerne - og ikke for de faktiske tal for salget til forbrugerne.

På verdensplan ventes salget af 3D-printere, der er en slags printere, som ud fra 3D-tegninger og lag-på-lag print kan »printe« produkter, i år at nå 108.151, hvorefter der i 2015 vil blive solgt 217.350 enheder, inden salget for alvor tager fart frem mod 2018, hvor det ventes, at der vil blive solgt 2,3 millioner.

I prognosen for salget henviser Gartner imidlertid til, at der trods fornyet tempoet på salget af 3D-printere er tale om en meget lille andel af de forventninger, der er til potentialet for markedet i fremtiden, når det gælder salg til både forbrugere, virksomheder og myndigheder verden over.

Fra Gartner henviser researchdirektør Pete Basiliere til, at analysefirmaet også sidste år noterede, at 3D-printermarkedet står over for et vendepunkt.

»Væksten i de stykvise rater for forsendelser af 3D-printeres, som har været sløvt, siden den første 3D-printer blev opfundet, er klar til at stige makant i begyndelsen af 2015. Men hvor markante væksteraterne end er, er der fortsat tale om en lille andet af det totale potentielle markedet for forbrugere, virksomheder og myndigheder verden over,« vurderer Pete Basiliere.

For et år siden lød vurderingen fra Gartner, at forbrugersegmentet de kommende 18 måneder ville bevæge sig fra en nysgerrighed omkring 3D-printerteknologien til også at finde årsager til at investere i dem - i takt med at prisniveauet, programmerne til dem og funktionerne 3D-printerne blev udviklet.

Forventningen lød på, at forbrugersegmentet i år ville investeret 133 millioner dollar i 3D-printere. Dengang vurderede Gartner, at der i år ville blive solgt 98.065 3D-printere, og det tal har analysevirksomheden nu justeret til 108.151 i den nye prognose for forsendelserne.

Det er fortsat prisniveauet til et lavere niveau, der ifølge Gartner driver salget til forbrugersegmentet sammen med forbedrede funktioner og det, at 3D-printerne er blevet mere tilgængelige for forbrugere.

Gartner henviser blandt andet til, at flere iværksættere og mindre virksomheder for tiden udnytter de forholdsvis lave barriere for at komme ind på markedet og sælge 3D-printere til forbrugere for mindre end 500 dollar - eller mindre end 2.900 kroner.

Indkøb af 3D-printere hos slutbrugerne forventes at nå op på 1,6 milliarder dollar i 2015, hvorefter de ifølge Gartner vil stige til 13,4 milliarder dollar i.

I årevis har der været talt om potentialet i såkaldte 3D-printere, og selvom der fortsat er et stykke vej, før brugen af dem bliver »mainstream« - eller almen udbredt - blandt forbrugerne.

Da forretningen 3D Printhuset fornyligt åbnede i København, lød det til åbningen fra Instituttet for Fremtidsforskning, at man her forventer, at halvdelen af alle danske hjem vil have en 3D-printer i 2025 - og altså om godt ti år vil printe mere end papir og billeder ud af deres hjemmeprintere.

Se web-tv: