Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
BERLIN: Det er dagen før dagen på Europas største elektronikmesse, IFA i Berlin, hvor alverdens elektriske grej udstilles, fremvises og demonstreres inden det det kommende års tid sendes i butikker over hele Europa.
Officielt åbner IFA-messen først i morgen, og torsdagen er altid domineret af de store selskaber, der holder pressemøder i propfyldte haller og som oftest på gebrokkent asiatisk-engelsk.
I år var det forventet, at der ville være tavlecomputere allevegne, men på den allerførste dag var det temmelig skrabet, hvad der blev lanceret. Derimod har hele den samlede forbrugerelektronikbranche tilsyneladende sat fuld turbo på markedsføringen af 3D-TV, der er næsten totalt dominerende til pressemøderne.
Briller ved indgangen
Hos den kæmpestore producent LG, der har en af IFAs største stande, får gæsterne ligefrem udleveret et sæt 3D-briller ved indgangen, og det giver stort set ikke mening at tage dem af, for alt det fremviste grej i tre dimensioner. Næsten da.
3D-fænomenet er ikke nyt, men det er nyt, at producenterne går så helhjertet ind for sagen, længe inden efterspørgslen for alvor er skabt. Det står nemlig fortsat sløjt til med indhold i 3D, og det giver derfor ikke udpræget meget mening at skifte sit fjernsyn ud bare for den ekstra dimensions skyld.
De senere år har udviklingen været et langt, sejt træk i retning mod mere smarte fjernsynsapparater med computerlignende ting indbygget - de såkaldte smart-TVs. Hidtil er der ikke for alvor sket afgørende gennembrud på området, der har været stærkt fragmenteret, fordi hver enkelt TV-producent har plejet hver sin særegne platform.
Fælles alliance
Flere TV-producenter, herunder Philips, LG, Loewe og Sharp er dog nu så småt begyndt at finde sammen om arbejde i samme retning om fælles platforme der gør, at udviklere af apps til smart-TVs ikke skal starte forfra hver gang. Der er dog rigeligt plads til forbedringer - og meget af salgsargumentet for smart-TVs er fortsat en almindelig YouTube-adgang, hvor Samsung dog havde debut på en særlig udgave af YouTube, fyldt med 3D-indhold.
Og så er det overraskende at se, hvor mange producenter, der nu reklamerer med at understøtte Apples Airplay.
Airplay-systemet vil sige, at man kan streame musik rundt fra fx sin iPhone eller Mac og direkte ind i stereoanlægget eller et par højttalere med indbygget forstærker - uden brug af ekstra udstyr. I dag er man nødt til at betale store sedler for et Sonos-anlæg hvis man vil have en tilsvarende funktionalitet, men tilsyneladende har Apples løsning fanget bredt an, og er ligefrem et salgsargument, selv for store producenter som Philips.
På IFAs første dag var der også plads til enkelte større nyheder - ikke mindst bunker af bærbare computere, hvor SSD-harddiske (uden bevægelige dele) efterhånden ser ud til at blive ganske almindelige, omend fortsat lidt dyre.
Læs mere
Tech & Viden holder dig løbende opdateret om, hvad der sker på IFA-messen i Berlin.
Klik her for at få et overblik.
B.dk og Business.dk dækker IFA-messen i Berlin, som varer frem til 7. september.