100.000 lokket til at bytte koder for Insta-likes

En fup-app har ifølge IT-sikkerhedsvirksomheden Symantec lokket mere end 100.000 brugere af fotodelingstjenesten Instagram til at udlevere brugernavn og adgangskode mod lovning på flere likes og følgere.

Der kan gå lidt for meget sport i at få flere likes på Instagram. Ifølge IT-sikkerhedsfirmaet Symantec er flere end 100.000 brugere blevet lokket til at udlevere brugernavne og adgangskoder af en fup-app med lovning på at få flere likes og følgere. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO ANZUONI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jagten på at få flere »likes« og fans på Instagram har fået mere end 100.000 brugere af den populære foto- og videodelingsapp til at udlevere både brugernavn og adgangskode.

Med udsigten til at kunne høste flere af slagsen helt gratis, blev de lokket til at bruge en app udviklet netop til at narre brugernavne og adgangskoder fra dem.

Det var nemlig i virkeligheden tale om et fupnummer, der havde til hensigt at bygge et stort socialt botnet, skriver teknologimediet Mashable. Det vil sige, at udviklerne af app'en efterfølgende kunne udnytte de delte brugernavne og adgangskoder til at følge alle mulige tilfældige brugere og like deres billeder - og på den måde skabe et økosystem af konti, de kunne styre til at like og følge alt muligt.

Det er IT-sikkerhedsvirksomheden Symatec, der har undersøgt det pågældende »like-fup« og vurderer, at mindst 100.000 brugere faldt for det. Og app'en formåede ifølge Symantec at overleve i flere måneder.

Da IT-sikkerhedsfirmaet advarede teknologiselskaberne Apple og Google om, at app'en med navnet InstLike fandtes i deres appbutikker, henholdsvis App Store og Google Play, blev den fjernet derfra. Forskellige former for spam er over det seneste par år i stigende grad flyttet ind på sociale tjenester og netværk.

En rapport fra den amerikanske teknologi- og analysevirksomhed Nexgate har tidligere i år vurderet, at omfangen af spam i sociale netværk er mere end tredoblet i første halvår af 2013. Analysen blev lavet på baggrund af data fra sociale netværk som Facebook, Twitter, Google, Youtube og LinkedIn i perioden 2011 til 2013.

Heri har Nexgate beskrevet flere forskellige former for spam på sociale tjenester, og heri beskriver selskabet »spammy apps« som en af de nyere former. Det er særlige applikationer, der typisk tilbyder funktioner, der ikke i forvejen er tilgængelig i sociale netværk - som eksempelvis at vise, hvor mange brugere, der kigget på ens profil, hvilket er en af velkendte gengangere.

Blandt andre former er »like-jacking«, der netop er betegnelsen for at lokke folk til at synes godt om noget, der i virkeligheden er falsk - og virkeligheden eksempelvis leder videre til afsenderens hjemmeside med henblik på at udnytte besøgene til reklameindtægter eller til at opnå bedre placeringer i søgemaskiner.