100 millioner kommunikerer i »snaps«

Den populære chatapp Snapchat forlyder nu at have en værdi på 10 milliarder dollar - og have 100 millioner aktive brugere.

Det vurderes, at appen Snapchat til udveksling af beskeder, der automatisk forsvinder igen, nu har 100 millioner aktive brugere. Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE

Ideen om at sende beskeder til hinanden, der automatisk sletter sig selv, kort efter de er blevet åbnet, har for alvor trukket brugere over det seneste par år.

Den amerikanskudviklede chatapp Snapchat, der netop er udviklet til det, vurderes at have mere end 100 millioner aktive månedlige brugere, og heraf er det to tredjedele, som logger på tjenesten hver dag, skriver amerikanske Wall Street Journal. Tallet kommer i forbindelse med, at det er kommet frem i flere internationale medier, at Snapchat i forbindelse med en investering fra selskabet Kleiner Perkins Caufield & Byers er blevet vurderet til nu at have en værdi tæt på 10 milliarder dollar - svarende til cirka 55,55 milliarder kroner.

Det er personer tæt på investeringsforløbet, som over for det amerikanske erhvervsmedies blog Digits har oplyst tallene, som har været en del af værdisætningen. Hverken Snapchat eller Kleiner Perkins Caufield & Byers har dog ifølge CNN Money ønsket at kommentere forlydenderne.

Tidligere i august lød det i en analyse fra analysevirksomheden comScore, at Snapchat nu er den tredje mest populære sociale app efter Facebook og Instagram blandt amerikanere i alderen 18 til 34 år - og at den i den aldersgruppe benyttes af 33 procent.

Analysevirksomheden GlobalWebIndex' opgørelser for andet kvartal 2014 viste, at Snapchat netop blandt de beskedapps, der trækker brugere. På det tidspunkt var antallet af brugere af Snapchat vokset med 67 procent i forhold til seks månederne tidligere.

Ved udgangen af 2013 meddelte amerikanske Business Insider, at der på det tidspunkt var 60 millioner, der havde installeret appen.

Kort fortalt er Snapchat en mobilapp til deling af umiddelbare øjeblikke i data som tekst, billeder og video. Det kan sammenlignes med en avanceret version af en SMS eller en klassisk chat, men er bygget således, at sendte beskeder slettes automatisk, inden for få sekunder efter de er åbnet. Dermed kan tjenesten bruges til at sende beskeder mere privat end i andre sociale medier.

Der har siden lanceringen af appen i 2011 været flere historier og klager over, at data, der skulle forsvinde automatisk, ikke gør det helt alligevel, og hackere har ligeledes været efter tjenesten med angreb. Selv har Snapchat da også blødt op i forhold til at garantere, at alle data automatisk slettes altid.

Netop privatlivspolitikken er blevet opdateret 1. maj 2014, hvor der også henvises til, at forskellige nyere funktioner betyder, at beskederne kan opbevares længere end de få sekunder.

Her fremgår det blandt andet, at Snapchat midlertidigt indsamler, bearbejder og gemmer indholdet fra de beskeder, som brugerne sender og modtager, ligesom indholdet også gemmes midlertidigt på modtagerens enheder. Når alle modtagere har set et »snap«, som beskeder kaldes i Snapchat-sprog, slettes den automatisk fra firmaets servere og på modtagerens enheder.

Appen har fra begyndelsen været mest populær for at tilbyde brugerne kommunikere i beskeder, som automatisk slettede sig selv igen. Siden har Snapchat bl.a. tilføjet rigtig chat - eller »instant messaging«, hvor brugerne kan kommunikere i tråde i realtid, som de kender det fra mange andre chatapps - og tjenester. Ligesom andre funktioner er blevet tilført for at forlænge dialogen mellem brugerne ud over de få sekunder, hvis de selv ønsker det.