Søgemaskine vil bruge dine Facebook-data

Microsofts søgemaskine vil i fremtiden bruge folks aktivitet på Facebook til at give bedre søgeresultater.

Foto: NICHOLAS KAMM

Når du trykker “synes godt om” om noget, linker til en artikel - eller bare angiver, hvad du godt kan lide på din profil på det sociale netværk Facebook, bidrager du samtidig til at gøre Microsofts søgemaskine mere præcis.

Microsoft indleder nemlig nu et samarbejde med Facebook om en dybere integration af Bing-søgemaskinen og det sociale netværk, som skal give internetsøgninger en mere social dimension.

Bing er udfordreren på søgemaskinemarkedet, hvor Google er kongen over dem alle, og derfor er Microsoft tvunget til at tænke i nye baner, hvis selskabet vil tilføre søgemaskinen noget nyt, som Google ikke allerede kan.

Social søgning

Det seneste påfund er, at Microsoft vil bruge Facebook-brugernes anbefalinger til at gøre søgningerne bedre. Hvis mange Facebook-brugere anbefaler eller linker til en bestemt ting på nettet, vil Bing forstå det som et mere relevant søgeresultat, fordi det interesserer mange på Facebook.

Det kan Bing bruge til at prioritere netop dét søgeresultat højere end andre - og vise, hvilke links vennerne foretrækker, lidt som det kendes fra "vennerne anbefaler"-boksen under denne artikel.

Microsoft har tidligere investeret 240 mio. dollars i Facebook, men ejer kun et lille fragment af det sociale netværk og selv om Bing-søgemaskinen kigger Facebook-brugerne i kortene, er der ikke udsigt til at Facebook-profilerne bliver udstillet på internettet mere end de gør i forvejen.

Bing har i Danmark en meget begrænset funktionalitet, men er er væsentlig mere avanceret i USA, hvor Microsoft forsøger at gøre søgemaskinen til en reel konkurrent til Google.

Flere på vej

Google er dog også selv på vej med sociale tiltag via den sociale tjeneste Google Me, som selskabet har bekræftet - men ikke uddybet. Umiddelbart ser det ikke ud til, at Google på kort sigt vil forsøge at udfordre Facebook med et egentligt social net, men vil derimod forsøge at gøre de eksisterende mere sociale - hvad det så end betyder.

Også den rebelske tjeneste Diaspora er på vej mod sin lancering. Diaspora minder om Facebook, men er designet til at være meget mere decentral og give brugerne ejerskab over deres egne oplysninger.

Diaspora forventes lanceret i en tidlig udgave i løbet af oktober.