I 75 år har selskabet produceret fodtøj med tydeligt »indiansk« præg. Nu undskylder skoproducent for at være ejet af hvide amerikanere

I mere end syv årtier har Minnetonka Moccasin produceret sko, der tydeligt er inspireret af indiansk kultur. Efter kritik lover selskabet at ansætte flere med indiansk baggrund.

Flere amerikanske virksomheder og sportshold er kommet galt af sted efter brug af indianske symboler og logoer. Her ses en fan til kamp, dengang Washingtons førende fodboldklub hed Redskins. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Reaves/Getty/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skomærket Minnetonka Moccasin har i 75 år produceret sko inspireret af indiansk kultur.

Nu bliver Minnetonka Moccasin kritiseret for at appropriere den indianske kultur.

Det skriver NPR og Yahoo.

At appropriere forstås, som når en virksomhed tilegner sig eller gør noget, i dette tilfælde indiansk kultur, til sit eget. Appropriation er i det hele taget genstand for stor debat – især i USA.

Kritikken har fået skomærket til at udsende en officiel undskyldning.

»Vi erkender, at vores originale produkter, hvoraf nogle stadig sælges, er blevet til på baggrund af indianerkulturen,« siger virksomhedens direktør, David Miller, i en erklæring.

Producenten kritiseres også for ikke at være ejet af personer med indianer baggrund – i USA omtalt som det oprindelige eller indfødte folk – men af hvide amerikanere.

»Minnetonka er ikke en 'indfødt' virksomhed. Da selskabet blev stiftet i 1946, var Minnetonka en af ​​mange virksomheder, der solgte håndlavede mokkasiner og indfødt inspireret tilbehør til gavebutikker langs vejkanten«.

Direktøren undskylder også brugen af ordet mokkasiner, som indgår i skoproducentens navn. Han forklarer i erklæringen, at virksomheden er blevet bevidst om, at mokkasin er en anglificering af makizinan, som er et ord for sko, brugt af det indianske folk ojibwe.

»Vi beklager dybt, at vi har nydt gavn af at sælge indfødt inspirerede designs uden direkte at ære indfødt kultur eller fællesskaber,« forklarer David Miller.

Allerede i 2020 blev der rejst en kritik af producenten.

I forbindelse med Indigenous Peoples' Day, som finder sted 11. oktober og er en dag tilegnet det oprindelige folk, har Minnetonka Moccasin valgt at øge fokus på at »give tilbage« til den kultur, som virksomhedens produkter er inspireret af.

Fremover vil mærket ansætte flere ansatte med indiansk baggrund, oplyser virksomheden.

Redskins fik nyt navn

Minnetonka Moccasin er ikke det første, der er kommet galt af sted efter brug af indianske symboler eller logoer. Det samme er sket for det amerikanske fodboldhold Washington Redskins, der sidste år skiftede navn til Washington Football Team.

Det skete efter et stort pres fra fans og sponsorer. Klubben har også ændret logo, som tidligere forestillede en indiansk mand. Nu er logoet i stedet et W.

Redskins – rødhuder – opfattes i USA som et racistisk og nedsættende ord over for indfødte amerikanere.

Klubben har heddet Washington Redskins siden 1937.

Sådan så Washington Football Teams logo ud, da det hed Redskins. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rob Carr/Getty/AFP/Ritzau Scanpix.