Thomas Koppels Allé

Det er et spørgsmål, der er skabt til at rejse storm i den offentlige debat: Kan man ære en stor afdød kunstner med et gadenavn, når han samtidig ved siden af sit kunstneriske virke gjorde sig offentligt bemærket med ekstreme politiske standpunkter, der i bedste fald kan betegnes som utilladeligt naive?

Sagen drejer sig om den Thomas Koppel, som borgmester Klaus Bondam ønsker at mindes ved at knytte hans navn til en vej i den del af hovedstaden, de fleste kender som Musikbyen.

Det har fået venstrefolk i Borgerrepræsentationen op af stolene i protest, for Thomas Koppel lagde aldrig skjul på sit politiske tilhørsforhold til det ekstremistiske parti DKP-ML og sin aldrig svigtende troskab over for Europas sidste kommunistiske diktatur i Albanien. Man kan roligt betegne ham som politisk tonedøv, og når han eksempelvis udtalte sig om konflikten i Mellemøsten, afslørede han en bundløs uvidenhed, som byggede på hans had til vestlige værdier.

Men en fremragende musiker var han. Et klassisk uddannet vidunderbarn, der som 17-årig fik antaget en opera på Det Kongelige Teater og siden hen med Savage Rose bragte dansk beatmusik op på internationalt niveau.

Nu er han død, og det er rimeligt at mindes hans kunstneriske virke med navnet Thomas Koppels Allé. Tingene kan godt skilles ad, og der er rigeligt med eksempler på store kunstnere, som er politiske ignoranter eller det, der er værre. Men godt er det, hvis navngivningen giver anledning til fornyet debat om mandens ufattelige politiske standpunkter.