YouSee åbner lås for frit TV-valg

Til april får over en million husstande mulighed for at plukke i, hvilke TV-kanaler de vil abonnere på - dog med visse begrænsninger.

Foto: Jens Nørgaard Larsen

LAS VEGAS, USA: Om et par måneder kan 1,2 millioner kunder hos Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, selv begynde at udvælge, hvilke ekstrakanaler de måtte have lyst til at abonnere på.

Det er en af de danske nyheder, der er sluppet ud i forbindelse med årets elektronik-messe i Las Vegas, hvor flere danske selskaber også deltager og lancerer nye tiltag.

»Den 1. eller 2. april 2011 indfører vi frit tilvalg, hvor man kan tilkøbe ekstra kanaler efter eget valg,« siger salgs- og vicedirektør Freddie Fjeldsted fra YouSee.

Dermed løsner YouSee op for det, der betegnes som »pakketyranniet«, hvor man er nødt til at købe en samlet pakke med en masse TV-kanaler, selv om man aldrig ser mange af dem.

Mindst fire kanaler

Helt frit valg bliver der dog ikke tale om. For det første bevares de tre pakkeløsninger - grundpakken, mellempakken og fuldpakken. For det andet kræver det, at man bliver abonnent på YouSees ekstratjeneste, YouSee Plus, hvor alle ekstra funktioner og tilbud ud over de tre nuværende pakkeløsninger ligger. Derudover skal man mindst vælge fire kanaler à 10-40 kroner om måneden.

»Fire kanaler er et spørgsmål om rettigheder. Leverandørerne sælger deres programmer og film i pakker, og der kræves mindst fire kanaler for at kunne tale om en pakke. Det ultimative for os er naturligvis at sælge TV-kanaler à la carte, men det kræver, at TV-stationerne har sikret sig rettighederne, så de har lov til at sælge kanalerne enkeltvis,« siger Freddie Fjeldsted, der derfor mener, at de nye mulighed sikrer kunderne »større mulighed for selv at vælge kanaler«.

Populære kanaler ligger i den store pakke

Der kan vælges mellem omkring 100 kanaler, heriblandt alle dem, der findes i mellem- og fuldpakken. Dermed kan YouSee-kunder med grundpakken endelig få mulighed for at få enkelte af de populære kanaler, som TV-distributører som YouSee typisk lægger i fuldpakken for at få flest muligt til at tage det store udvalg.

YouSee har 1,18 millioner kunder og sidder på 39 procent af det danske TV-marked.