Nu kører bilen sig selv

Styr din bil ind i et vej-tog og slip rattet. Volvo har testet teknologien.

Et EU-finansieret projekt i Sverige ledt an af Volvo undersøger muligheden for at gøre bilen selvkørende i de såkaldte vej-toge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Demotix / sebastien rabany

På en testbane i Sverige har forskere for første gang afprøvet en ny teknologi, som kobler biler sammen i et slags vej-tog. Det skal spare benzin og skabe mere plads på vejene. I denne video kan man se, hvordan testbilen kører bagefter en lastbil. Testbilen kører sig selv – uden at føreren behøver gøre noget. Når først bilen er koblet sammen med fartøjet foran, kan bilisten slippe rattet og læse en avis eller drikke en kop kaffe.

I spidsen af vej-toget kører et fartøj med en professionel chauffør, som sørger for at finde den optimale rute. Hvert vej-tog består af op til otte køretøjer, som placerer sig med kort afstand til hinanden i en kolonne bag ved fartøjet i spidsen.

Mindre brændstof-forbrug og trådløs teknologi

Ifølge projektets initiativtagere kan brændstof-forbruget reduceres med 20 procent i de biler, der kører i kolonnen.

Den centrale komponent er trådløs teknologi, som måler afstanden mellem bilerne og sørger for at placere dem rigtigt på vejen. Bilisten kan slippe rattet og foretage sig noget andet – læse en bog eller arbejde med computeren – mens kontrollen over alle biler i vej-toget ligger hos chaufføren i den forreste bil.

Tidligere har man overvejet lignende løsninger, hvor vejene skal udstyres med sensorer, men det er alt for dyrt. Den nye løsning kræver kun, at de enkelte biler får sensorer og et intelligent system, som gør det muligt at fjernstyre fartøjet.

Realisering inden for ti år

Forsøget i Sverige er en del af et EU-finansieret projekt, Sartre (Safe Road Trains for The Environment), som vil gøre denne vision til realitet allerede inden for de næste ti år.

Volvo betegner forsøget på testbanen som en succes, men testkøreren indrømmer, at det var en mærkelig fornemmelse at give slip på rattet og overlade kontrollen til en anden bil. Det er måske et af de største problemer for teknologien.

Nu skal der arbejdes med at integrere flere biler i vej-toget, mindske afstanden mellem dem og samtidig øge hastigheden. Det er meningen, at bilerne skal kunne køre med 100 km/t med en afstand på et par meter.

Foruden de tekniske udfordringer mangler den nødvendige lovgivning også stadig at falde på plads i EU.