Myspace skærer dramatisk ned

Konkurrencen fra Facebook gør nas, og nu gør det tidligere førende sociale netværk klar til fyre hundredevis af ansatte.

Foto: NICHOLAS KAMM
Op mod halvdelen af de ansatte hos det sociale netværk Myspace står nu til at få en fyreseddel. Afskedigelserne er en del af en omfattende spareplan, der skal vende den trængte virksomhed væk fra kursen mod afgrunden. Det er mediemogulen Rupert Murdochs News Corp. der ejer Myspace, og det er ikke første gang, sparekniven svinges over selskabet. I sommer måtte 30 procent af de ansatte forlade selskabet. Der er dog fortsat op mod 1100 ansatte hos Myspace. For få år siden var Myspace ellers det hippeste hippe inden for sociale netværk, og folk flokkedes om tjenesten til trods for, at de mange blog-agtige profiler fremstod temmelig rodet og svært navigerbare. Men med Facebooks succes måtte Myspace ændre strategi, og har i de senere år forsøgt at betjene blandt andet amatørmusikere, der har brugt det sociale net som en platform, hvor folk kunne få smagsprøver på deres musik. Både Myspace og Facebook er dog blot enkelte kapitler i en efterhånden meget tyk bog om de sociale netværks udvikling. Det var et eventyr, som for alvor startede omkring årtusindeskiftet, hvor netværket Friendster trak overskrifter og en begejstret fanskare især i Silicon Valley flokkedes om det sociale net. Siden fulgte et væld af efterfølgere, og selv Facebook har nu fået konkurrence fra blandt andet det frie og åbne Diaspora-net, der dog stadig kun findes i en tidlig udviklingsudgave. Myspace blev købt af News Corp. i 2005 for 580 mio. dollars, og alene i tredje kvartal af 2010 tabte selskabet 156 mio. dollars, ifølge Wall Street Journal.