Masser af iPad-konkurrenter i elektronisk slaraffenland

Et mylder af nye tavlecomputere, mere Internet på TV-skærmene, mere 3D og tusindvis af nye dimser og dingenoter bliver præsenteret, når verdens største messe for forbrugerelektronik åbner torsdag. Og de er her alle, undtagen en, som alligevel dominerer Las Vegas-messen.

Sidste års Consumer Electronics Show bød på masser af nye, spændende teknologier. I år står den højst sandsynligt på flere tavlecomputere, Internet-TV og 3D-spil, når konferencen åbner på torsdag i Las Vegas. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBYN BECK

De første 50 teknologiproducenter stiller med spritnye konkurrenter til Apples iPad-tavlecomputer, men hovedpersonen selv udebliver som sædvanlig, når verdens største messe for forbrugerelektronik åbner i spillebyen Las Vegas i ørkenstaten Nevada i det sydvestlige USA torsdag.

Consumer Electronics Show (CES) vil igen samle - næsten - alt og alle, der ved noget om eller gør noget med elektronik, og det bliver tavlecomputere med trykfølsomme skærme og internetforbundne fladskærmsfjernsyn, der bliver det helt store.

Det var det også sidste år, men da var meget endnu på tegnebrættet eller i tidlig produktion.

»Jo mere tingene ændrer sig, jo mere forbliver de de samme,« som analytiker Stephen Baker fra analysehuset NPD filosofisk konstaterer over for nyhedsbureauet Reuters.

Apple bliver væk

Samsung, LG, Motorola, Intel, Philips, Sony, Google - alle vil de være med, og en horde af mere eller mindre ukendte producenter vil tilsvarende fremvise deres ypperste stykker hjemmeelektronik, som vi ganske enkelt ikke kan leve foruden.

Men en producent bliver væk: Apple. Apple holder senere på måneden sin egen messe i San Francisco, men alligevel sætter Apple sit solide præg på Consumer Electronics Show. I 2007 stjal Apple hele rampelyset, da mobiltelefonen iPhone blev lanceret samtidig - men ikke i Las Vegas. Sidste år prægede iPad, som dengang stadig kun var på rygteplan, messen, og det bliver også tilfældet i år.

Tavlecomputeren, som med iPad fik sit gennembrud, forventes i år at sælge flere end 50 millioner styk. Apple har til dato solgt omkring 12 millioner iPad. Og nu vælder det frem med konkurrenter. Motorola, Lenovo, Hewlett-Packard, Research In Motion (dem med Blackberry-telefonerne) og Toshiba er blandt dem, der står klar med egne tavlecomputere, som vel at mærke nu kommer til salg og ikke kun fremvises som »kommende«. Toshiba Tablet er f.eks. en 10-tommer tavle-PC på størrelse med iPad men med Googles helt nye Android-styresystem som indmad og med to indbyggede kameraer (iPad har ingen).

Måske i 3D og til spil?

Der vil være fokus på, om nogle af de nye tavle-PCer kommer med 3D-skærm, er udstyret med kraftige processorer, så der kan spilles normale computerspil på dem, og om nogle af dem vil kunne kobles på de nye supermobilnet, 4G eller mere teknisk korrekt LTE, så datahastigheden er i top, når man er på farten.

Blandt de mange hovedtalere er som altid Microsofts topchef, Steve Ballmer, der ventes at præsentere en særlig udgave af Windows, som er designet til at kunne køre på de ARM-chips, som flertallet af tavle-PCer og andre håndholdte dimser anvender.

Internet-TV skal tales varmt

Sidste år var 3D-TV det helt store samtale- og fremvisningsemne, men apparaterne var for dyre, og der var for lidt at se i tre dimensioner, så priserne har fået et hak nedad for at øge interessen for at investere i 3D-muligheden. Det kræver dog, at TV-stationerne rent faktisk begynder at sende i 3D, eller at man investerer i en Blu-ray-afspiller, som kan håndtere de 3D-film, der findes. Dertil kommer de ikke videre klædelige briller, som kræves for at se 3D.

Nu skal internetforbundne fjernsyn tales varme - noget, som man har talt om i årevis uden at kunne levere varen ordentligt, fordi fjernsynsskærmenes opløsning er anderledes end en normal PC-skærm, ligesom teknologierne ikke spiller helt sammen. Derfor skal netindholdet tilpasses TV-skærmen. Det sker gennem særlige småprogrammer, som de kendes fra tavlecomputere og avancerede mobiltelefoner, og dermed varierer udbuddet af netindhold fra TV-producent til TV-producent.

Samtidig blander softwareproducenter som Google og Apple sig med egne TV-løsninger gennem en særlig, ekstra boks à la den digitale omformer, som mange har til deres fladskærmsfjernsyn, men som herigennem leverer netindhold styret af Google eller Apple.

Lettere at åbne tegnebogen

CES-messen fylder de fire enorme messehaller i Las Vegas Convention Center fra 6. til 9. januar. 140.000 kvadratmeter med stande, blinkende lys og fjernsyn vil møde de omkring 120.000 forventede besøgende, hvor sidste år midt i finanskrisen kun tiltrak 110.000. Messen er en brancheudstilling og dermed ikke åben for publikum fra gaden.

Folk er igen begyndt at bruge mere på forbrugerelektronik. I USA steg forbruget i 2010 med tre procent til 174,9 milliarder dollars (977 milliarder kroner) og ventes at stige yderligere med fire procent i 2011.

CES-messens deltagere ventes at pumpe 113 millioner dollars (630 millioner kroner) ind i Las Vegas' økonomi, og den sikrer omkring 100.000 arbejdstimer for den lokale arbejdskraft.

Mange af de store hoteller melder udsolgt, selv om flere af dem rummer tusinder af værelser.