Magasin-salg på iPad styrtdykker

Selv om Apples iPad fortsat sælger som varmt brød, har køberne tilsyneladende mistet interessen for at købe magasiner og aviser via apps. Google på vej med nye tiltag.

Virgin-milliardæren Richard Branson har også kastet sig over iPad med magasinet Project. Det samme har en masse andre mediehuse. Fold sammen
Læs mere
Foto: MIKE SEGAR

Selv om forhåbningerne er store, er virkeligheden indtil videre ikke nær så rosenrød som først antaget. Sådan lyder konklusionen for flere af de amerikanske mediehuse, der var tidligt ude med iPad-tilpassede udgaver af deres trykte magasiner.

Det gælder blandt andet det yderst ambitiøse IT-magasin, Wired, der har været meget offensive med at tilbyde iPad-kunderne en særlig oplevelse i stedet for blot at digitalsere det trykte magasin.

Wired må således notere sig, at selv om den første iPad-version af magasinet solgte 100.000 eksemplarer, har nyhedens interesse lagt sig allerede. Fra juni til november er salget styrdykket til nu kun 23.000 eksemplarer. Og det endda for det magasin, der betjener det allermest teknologibegejstrede publikum.

Det samme gør sig dog gældende for flere andre magasiner. Vanity Fair er styrtdykket fra fra 10.700 til nu kun 8.700. Glamour solgte 4.301 eksemplarer i september, men er siden faldet 20 procent om måneden. December-tallene er endnu ukendte - men faldet skal ses i forhold til, at salget af Apples iPad fortsat er højt, og at antallet af potentielle købere dermed er i dramatisk stigning.

Salg af journalistiske produkter på iPad og tilsvarende tavlecomputere har ellers været udråbt som en af mediebranchens store håb, fordi produktkategorien appellerer til en anden type brug end almindelige computere.

Således bruger man typisk en tavlecomputer liggende i en sofa eller siddende i toget, og derfor forventes man at være mere tilbøjelig til at kaste sig over længere og grundigere tekster end dem, net-aviserne tilbyder.

Derfor kastede mediehusene sig over Apples iPad med stor entutiasme, da den kom på markedet sidste år - også selv om Apple snupper en god luns på 30 procent af indtægterne af salget på selskabets platform. Håbet var, at tavlecomputerbrugerne ville være mere villige end net-brugerne til at betale for indhold.

Det har længe været rygtet, at Apple er på vej med en specifik model for avissalg til iPad, og nu står det klart, at også Google interesserer sig for området. The Wall Street Journal kunne i går berette, at Google har henvendt sig til flere mediehuse for at drøfte modeller for salg af journalistisk indhold til Android-platformen.

Det sker samtidig med at markedet er ved at blive ramt af en flodbølge af Android-baserede tavlecomputere, der skal konkurrere med Apples iPad.