Har Apple lige slået cd'en ihjel?

Technørder verden over ser et paradigmeskift i den måde, Apple for nylig præsenterede sin seneste computer på.

Steve Jobs taler ved et pressemøde i Californien. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Apple i 2001 introducerede den bærbare musikafspiller iPod'en havde ingen - udover Apple-chef Steve Jobs - vel forudset, den revolution digital musik ville medføre for folks forbrug af musik.

Ni år senere, 25. februar i år, kunne Apple fejre et særligt jubilæum med 10 milliarder downloadede musiknumre fra den internetbaserede musikbutik itunes. Igennem nullerne fik mp3-afspillere, itunes og ulovlige musiktjenester som Kazaa, Napster og Limewire skovlen godt og grundigt under salget af fysiske musik-cd'er.

I dag peger flere teknologi-skribenter på, at Apple en gang for alle har gjort cd-mediet overflødigt ved den seneste præsentation af nye produkter.

- Tag ikke fejl af at Apple i dag, med to lanceringer, effektivt har beseglet skæbnen for den optiske disk i computerindustrien. Snart vil det gå for den, som det gik for floppydisken, skriver MG Siegler, der blogger på techmediet Techcrunch.

Torsdag aften dansk tid præsenterede Apple en ny udgave af den bærbare computer Macbook Air. Ligesom den første generation af Macbook Air, der blev præsenteret for godt to et halvt år siden, har den nye Macbook Air ikke noget optisk drev til cd'er og dvd-skiver. I stedet har Apple vedlagt en usb-stik med den software man skal bruge, hvis man en dag vil reinstallere sin mac.

Med andre ord skal man ikke låne et cd-rom-drev fra en computer i nærheden, for at kunne installere programmer på Macbooken.

Dermed har Apple skrevet de første linjer af cd-rommens gravskrift, mener MG Siegler.

- Det gik op for mig, at jeg aldrig har brugt det optiske drev i min nuværende Macbook Pro og at det bare fylder en masse og gør min computer unødvendigt klodset, skriver han.

Men Apples landvinding går videre end det. På præsentationen i tordags lancerede Apple nemlig sin Mac App Store. En online softwarebutik, efter samme model som den App Store, der servicerer iPhone og iPad.

Pointen er, at folk i Macbook App Store med et klik kan hente alle de programmer, små som store, de har brug for på deres Mac. Hvorfor ikke bare downloade Photoshop eller Microsoft Office uden at skulle i kontakt med de forældede installations-cd'er?

MG Siegler tror blot det er et spørgsmål om tid, før de optiske medier er fortid.

- Masser af firmaer har forsøgt internetdistribution i lang tid. Nogle har haft succes, andre har ikke. Men ingen har haft den centrale markedsplads, Apple tilbyder her. Det her bliver stort, skriver han.

Vi slutter lige med et citat fra Steve Jobs, da han præsenterede iPod'en på et pressemøde i Californien i 2001. På daværende tidspunkt, havde iagttagere og analytikere svært ved at se, hvad det kommercielle potentiale skulle være i den.

- Sjovt nok er der ingen markedsleder i denne helt nye digitale revolution, sagde han og fortsatte:

- Ingen har endnu fundet opskriften på digital musik. Og vi tror, at vi ikke blot kan finde opskriften, men også at Apple-brandet bliver fanstastisk at købe sine digitale dimser fra (...) Vi introducerer et produkt i dag, som giver os præcis det, og det produkt kalder vi iPod.