6. Medie-virak og digitale forretninger

2010 blev mere end nogensinde før mobiltelefonens år. Men slutspurten gik så afgjort til tavlecomputerne, der pludselig boomede. Vi bringer her de største øjeblikke i gadget-året, der gik.

Foto: KAREN BLEIER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kan man, eller kan man ikke, tjene gode penge på at lave digital journalistik?

Det er et af de spørgsmål, der ikke blev besvaret i 2010.

Medier over hele verden gik i spåner over Apples iPad, og forudså med det samme, at apps og salg af digitale magasiner ville være vejen frem for en mediebranche på jagt efter nye muligheder, men endnu er markedet alt for ungt til at nogen med sikkerhed kan sige, om iPad-folket er mere villige til at betale for indhold end andre.

Til gengæld kom der en hel masse ballade om de såkaldte apps - altså de småprogrammer, som Apple sælger i App-store, og som Apple derfor også forbeholder sig retten til at afvise. En af dem, der blev afvist, var Ekstra Bladets , fordi der i denne app forekommer bare bryster på side 9-pigen. Det kom der en stor international sag ud af.

En anden dansk sag, der fik international bevågenhed, var, da Apple afviste danske Mediaproviders iPad-magasin om den konkurrerende platform Android.

Altimens iPad-bølgen vugger frem og tilbage, skovler selskaber som Google stadigt flere penge ind på søgeordsannoncerne, og sociale netværk som Facebook sætter i stigende grad turbo på forsøget på at finde en forretningsmodel for deres digital aktiviteter.

Og måske allerværst - for medierne altså - er giganten eBay aktiv på området for rubrik-annoncer - for eksempel brugte biler og havemøbler til salg, hvor medierne ellers har haft en sikker indtægtskilde i årevis.