TV 2-chefen Lotte Lindegaard: »Derfor var vi slet ikke i tvivl om, at vi skulle overtage X Factor«

Det har sine fordele at være chef på Kvægtorvet fremfor i DR Byen, fortæller indholdsdirektør på TV 2 Lotte Lindegaard i podcasten Talent 100. Man får blandt andet et mere afslappet forhold til X Factor.

 
Lotte Lindegaard er indholdsdirektør hos TV 2. Hun skal tøjle indholdsproduktionen og 750 medarbejdere i mediehuset. Fold sammen
Læs mere

Danmarks to store æterbårne mediehuse, DR og TV 2, kan ved første øjekast virke, som om de er skabt af samme støbning. I realiteten er der dog en lang række forskelle. Nogle er ganske fundamentale.

De forskelle bliver ganske tydelige, hvis man har haft chancen for at arbejde i dem begge.

Det fortæller indholdsdirektør i TV 2 Lotte Lindegaard, i forbindelse med at hun bliver interviewet til podcasten Talent 100, som Berlingske udsender i forbindelse med kåringen af navnene på årets Talent 100-liste.

Forskellen er ikke blot, at Statsradiofonien trækker sin historik helt tilbage til mellemkrigstiden, mens opkomlingen TV 2 først tændte for sit signal i 1988. Det betyder også noget andet, som Lotte Lindegaard pointerer, når hun af studievært Ane Cortzen bliver spurgt:

Hvad betyder det i forhold til DR, at TV 2 er public service, men også kommerciel?

»Fordi vi ikke får licens – og hvis der er nogen, der tror det, så kan jeg sige nu, at det gør vi ikke – så har vi behov for, at der er mange, som ser vores indhold,« siger hun og tilføjer:

»På den måde tjener vi penge til at lave nyt indhold. Vi skal tjene vores penge selv. Jo flere penge, vi tjener, desto mere indhold kan vi lave.«

X Factor-fnidder

TV 2-regionerne er hovedsageligt licensfinansierede, men det er selve TV 2 altså ikke. Det påvirker i høj grad TV 2s sendeflade, at den skal kunne tiltrække mange seere og dermed reklamekroner. Forskellen påvirker mange aspekter af indholdsdirektørens arbejde. Fordi hun tidligere har arbejdet på DR, oplever hun også pudsige forskelle som resultat deraf.

»Vi har et krav om at være brede, og derfor var vi slet ikke i tvivl om, at vi skulle overtage X Factor,« siger hun og tilføjer med henvisning til den kritik, DR modtog, da den havde X Factor:

»DR har altid haft lidt af et forklaringsproblem. Jeg har selv siddet med det, da jeg var på DR. Hvorfor var det egentlig, at sådan et talentshow hørte hjemme på DR, som var ren public service? Det er uproblematisk på TV 2.«

Pointen er, at mens man kan diskutere, om public service er, at DR bruger licenspengene på det folkelige og brede, så har man mere frihed på TV 2 til at vælge programsætning ud fra klare og kommercielle argumenter.

»Vi vil lave noget, der er bredt, som trækker mange ind – hvilket i øvrigt også ligger rigtig fint i forlængelse af vores definition af public service. Bredden er vigtig for os,« siger Lotte Lindegaard i podcasten med Ane Cortzen.

Her kan du lytte til »Talent 100« med Ane Cortzen: