Ledelsesekspert til unge kvindelige talenter: »I står med en helt unik chance. Grib den«

Selvom udlandet er længere fremme, når det gælder om at køre kvinder i stilling til topjob, sker der spændende ting i Danmark lige nu. Ledelsesekspert Tine A. Willumsen har en klar opfordring til de unge talenter – og deres arbejdsgivere.

Tine Willumsen står bag konsulenthuset Above and Beyond, der blandt andet fokuserer på kønsdiversitet i ledelseslagene i danske og udenlandske virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claudia Dons
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi lever i en tid, hvor menneskelig diversitet i virksomheders ledelser for alvor er kommet i fokus. Det er nok de færreste større virksomheder, som ikke har overvejet, om eksempelvis kønsbalancen på deres chefgang er skæv.

Der er stadig store udfordringer på området. Vi er langtfra i mål. Når det er sagt, sker der en hastig udvikling i disse år, og den udvikling bør vække opsigt og skabe optimisme. Det mener i hvert fald Tine Arentsen Willumsen, som er ledelseskonsulent og står bag konsulenthuset Above and Beyond.

Tine Willumsen etablerede sin virksomhed for lidt over et årti siden som opfølgning på sin egen internationale erhvervskarriere. Fra sit konsulenthus i København hjælper hun større virksomheder i hele verden med at skabe diversitet og inklusion i deres ledelse og deres ledelses-pipeline – specielt med hensyn til køn.

Den udvikling, hun ser både i ind- og udland i disse år, gør hende begejstret. Faktisk så begejstret, at hun ser et historisk unikt øjeblik etablere sig i disse år.

»Internationalt set har der aldrig været større efterspørgsel efter kvindeligt talent end i dag. Mange virksomheder arbejder lige nu målrettet på at få flere kvinder ind i enten ledelsen eller talent-pipelinen. Det er ekstremt spændende, det der sker,« siger hun og tilføjer:

»Jeg fortæller mine døtre, at der aldrig har været noget bedre tidspunkt at være en ung, dygtig kvinde. Udviklingen gør, at deres generation har en verden af muligheder foran sig.«

En bemærkelsesværdig udvikling

Det er en konklusion, som er værd at tillægge vægt. For Tine Willumsen følger ikke blot feltets seneste undersøgelser og målinger tæt – hun er reelt et af de mennesker, som former udviklingen i praksis. Hendes konsulenthus arbejder sammen med en række af verdens store virksomheder og har løbende ledere og ledelsesaspiranter gennem forløb på Above and Beyonds akademi.

Konsulentvirksomheden har kunder i både Europa, Mellemøsten og Asien. Men også kendte danske koncerner benytter sig af det. Det drejer sig eksempelvis om rederiet A.P. Møller - Mærsk, forsikringsgiganten Tryg og vindmølleproducenten Vestas. Det er dog specielt set gennem de udenlandske briller, at hun noterer sig, at noget bemærkelsesværdigt sker lige nu.

Tine Willumsen vurderer, at mange virksomheder har taget et vigtigt skridt i deres syn på diversitetsproblematikken.

»Der sker helt klart noget i de her år. Specielt på den internationale bane er det tydeligt, at der stort set ingen er, som spørger, hvorfor vi skal have diversitet. Alle er overbeviste om, at det er vejen frem. Det store spørgsmål er i stedet, hvordan de skal gøre det. Realiteten er, at man i dag er langt mere handlingsorienteret,« siger hun.

Specielt blandt de store, internationale koncerner er man meget fokuseret på kønsmæssig diversitet. Og det største bevis på det er, at virksomhederne er parate til at investere i området.

»For nogle år siden var det ikke usædvanligt i Danmark, at virksomheders diversitetsarbejdede blot var lavet af studentermedhjælpere, som sad og researchede lidt. Det er slet ikke sådan, kæmpekoncerner som for eksempel Unilever eller Nestlé gør det i dag. De har store afdelinger, som arbejder med det. De bruger millioner på det hvert år,« siger hun.

Tine Willumsen vendte tilbage til Danmark for næsten et årti siden efter at have haft en international ledelseskarriere. Erfaringerne har hun også taget med hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claudia Dons.

Kvinder i ledelses-pipelinen

Det er dog på det her punkt, at Tine Willumsen vurderer, at mange danske virksomheder stadig er et skridt efter deres udenlandske konkurrenter. For mens en række af de store, kendte koncerner i dag tager diversitetsdebatten alvorlig, er der stadig mange danske virksomheder, som ikke er kommet op i gear, erfarer hun.

Det er den slags, som gør, at Danmark i internationale ligestillingsundersøgelser ofte ender på en så lav placering, at det virker helt absurd – set i lyset af det frisind og lige muligheder, vi ofte bryster os af herhjemme. Tine Willumsen minder om, at det billede kun bliver endnu mere paradoksalt, når man samtidig kan finde rapporter, som fastslår, at diversitet i ledelse i dag er en konkurrencefordel.

»Diversitet i ledelsen er godt for innovationen i en virksomhed, den er god for bundlinjen og er en forudsætning for vækst. I dag er det svært at lave seriøs produktudvikling, hvis din virksomhed har målrettet halvdelen af salget til kvinder, men den ikke har kvinder i ledelsen,« siger hun og tilføjer:

»En nærliggende sammenligning er, at hvis halvdelen af din eksport går til Kina – så skal du selvfølgelig også have en kineser med til at lægge strategien. Alt andet giver ingen mening.«

I den forbindelse råder Tine Willumsen virksomhederne til at huske på en anden vigtig ting: Det er, at det tager tid at skabe et nyt ledelseslag i en virksomhed. Og det er reelt lige netop det, de internationale førervirksomheder fokuserer på lige nu. De er simpelthen ved at ændre deres egen pipeline radikalt.

Topchefen er en altafgørende faktor

Så er vi tilbage ved Tine Willumsens virksomhed, Above and Beyond. For det er i høj grad det, som konsulenthuset fokuserer på – via blandt andet dets akademi for talentfulde kvinder med ledelsesaspirationer og den rådgivning, som bliver ydet til virksomheder, som søger den.

Forløb og rådgivning er selvsagt forskelligartet. Tine Willumsen ridser alligevel tre overordnede tendenser op, som konsulenthuset fokuserer på i sit arbejde. Det er bæredygtighed i bred forstand, digitaliseringens konsekvenser samt inklusion. De emner skal helt ind i kernen på virksomhederne. Derudover er fokus på fremtiden – altså den ledelsespipeline, som virksomheder har – helt central.

»Al erfaring viser, at det gør en kæmpe forskel, hvorvidt du har topchefens opbakning, når du skal ændre en virksomhedskultur. Derudover er det ekstremt vigtigt, at direktionen bakker HR op i deres arbejde – og ikke mindst er det essentielt, at netop HR-afdelingen har et budget, der gør, de kan udrette noget. Ellers kommer man reelt ingen vegne med adfærdsændringerne,« siger hun.

Tager man som topledelse beslutningen om at adressere diversitetsproblematikken, som man ville se på ethvert andet problem, der truede den langsigtede indtjening, kan man gøre stor forskel. Det har Tine Willumsen set adskillige gange.

»Dem, der målrettet investerer i diversitet, får også resultater. En række store, danske virksomheder har i et par år sendt en håndfuld af deres dygtigste kvindelige talenter på ledelsesforløb hos os for at opnå bedre kønsbalance i ledergruppen. Det tager tid, men når de har gjort det nogle år, står de pludselig med 20-25 sindssygt kompetente ledelseskandidater, som er parat til at rykke op til næste niveau. Det stiller dem i en stærk position også over for konkurrenterne,« siger hun.

Når det kommer til udviklingen inden for diversitet blandt virksomheders ledelser, så gør den udvikling, Tine Willumsen ser både i ind- og udland i disse år, hende begejstret. Der sker noget meget positivt i disse år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claudia Dons.

Uddannelse vægter tungt

Tine Willumsen ser en udvikling ske i disse år, som mange har efterspurgt i lang tid. Desværre ser hun også, at Danmark ikke er allerforrest i udviklingen. Hun tror og forventer dog, at tingene vil udfolde sig positivt, og at der er vilje mange steder til at ændre det bestående – ikke mindst fordi diversitet som konkurrenceparameter bliver mere og mere evident.

Men en anden forudsætning for, at vi får skub i udviklingen og skaber kønsbalance på ledergangen, er, at også de unge kvinder ændrer adfærd. Det handler ikke kun om ambitionsniveau tidligt i voksenlivet. Det handler også om uddannelsesvalg. Det handler om de såkaldte STEM-uddannelser – altså fagene naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.

»Vi kommer ikke uden om, at kvindelige studerende bliver nødt til i højere grad at overveje mulighederne inden for STEM. Udfordringen er, at 60 procent af lederne herhjemme i dag har den baggrund, og at kun 30 procent af de studerende på fagene er kvinder. Mange ledere i de danske virksomheder har simpelthen ofte en teknisk, matematisk, videnskabelig eller en ingeniørbaggrund,« siger hun og tilføjer:

»Med den teknologiske udvikling bliver dette kun endnu mere udtalt. Skævvridningen vil forsætte på det område, hvis ikke flere kvinder får interesse for fagene. Techvirksomhederne forsøger selv at adressere problemet, men de kan i bedste fald p.t. få tallet op på 30 procent kvinder, hvilket afspejler fordelingen på uddannelserne, selvom de ønsker at opnå en mere lige kønsfordeling i deres talentpool.«

De værdifulde medarbejdere

Tine Willumsens råd til unge kvinder er at ændre deres mindset på det her område. Én ting er, at de fleste fag har det med at blive interessante, når man først dykker ned i dem – noget andet er at se uddannelsesvalg på en lidt længere bane.

»Hvis du som kvinde vælger at studere STEM-fagene, står der reelt virksomheder klar med åbne arme og venter på dig, den dag du er færdiguddannet. Efterspørgslen er enorm. De vil allesammen gerne have flere kvindelige talenter ind,« siger hun.

Derudover råder Tine Willumsen unge kvinder til at lære af deres mandlige kollegaer, når det drejer sig om, hvordan man får skabt opmærksomhed om sig selv og på insisterende vis sætter en fod i døren de rigtige steder.

»Det er alle de små ting. Altså helt tydeligt at bede sin HR-afdeling om at blive sendt på en lederuddannelse. Det kan også være at finde en person, man beundrer fagligt, og gøre sit for at få ham eller hende som mentor. Og så er det måske også bare at forstå, at virksomhederne faktisk gerne vil én noget godt. De vil gerne hjælpe dem, der kan blive endnu mere værdifulde medarbejdere i fremtiden,« siger hun og tilføjer:

»Det er derfor, at jeg gør det klart for mine døtre, at de har et væld af spændende muligheder foran sig. Det råd giver jeg gerne alle unge kvinder. I står med en helt unik chance. Grib den.«

I forbindelse med Talent 100-kåringen har Berlingske produceret en række podcast, hvor journalist Ane Cortzen har en række kendte og talentfulde erhvervsmennesker i studiet. Hør dem her: