Det bedste råd til alle talenter: Drop de gode råd

Gode råd virker ikke. De kan være kloge. De kan være velmente. De kan komme fra dyrt købt erfaring. Alligevel har mange af os prøvet, at de bliver taget ilde op, når vi giver dem – og det er der gode grunde til.

Forfatter og ledelsesekspert Christian Ørsted. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen

Måske er det præcis, fordi vi føler os kloge, når vi giver gode råd, at man som modtager kan føle sig dum, naiv eller misforstået, hvis man modtager dem.

Gode råd kan være anmassende og kommer ofte for tidligt eller helt uden at være blevet inviteret. Det går måske lige an, hvis de gode råd bekræfter det, vi mener i forvejen – men få ting har ødelagt gode relationer så hurtigt som et uønsket råd, der kræver, at vi ser anderledes på en opgave eller os selv.

Mange har stået med de bedste intentioner og trådt folk over tæerne med forslag til ændringer, udvikling og forbedringer. Det, der skulle være et godt råd, endte med at blive en belæring, der kom til at handle mere om, at afsenderen fik hævdet sig selv end om at hjælpe modtageren.

Du får derfor mit bedste råd nu: Drop de gode råd. Stop. Lad være med at give dem.

Tag dig selv i det, næste gang du får lyst til at give et. Lad være med at spørge: »Vil du have noget feedback?« – eller: »Nu skal du høre, hvad jeg ville have gjort i dit sted«.

Christian Ørsted, ledelsesrådgiver.

»Gode lederes fremmeste opgave er at få andre til at tænke. At opdyrke dømmekraft og kvalitet i beslutninger.«


Men skal man da aldrig give gode råd?

Handler det ikke bare om, hvordan vi giver dem?

Hvad hvis man bliver bedt om et godt råd?

Selv der er det måske ikke et godt råd, der er brug for, men i stedet at man sætter sig ind i situationen, viser forståelse og opbakning og ser, om der er rum for at skabe et nyt perspektiv, der får modtageren til at reflektere og tænke i nye baner.

Fuld af gode ideer

Ja, jeg ved godt, det lyder helt vanvittigt, når man er fuld af gode ideer og løsningsforslag, men måske er det en god idé at begynde med at lytte mere og problemløse mindre. Og stille spørgsmål. Nysgerrige spørgsmål, som ikke bare sigter efter at få be- eller afkræftet det, du selv tænker, men giver mulighed for, at begge parter forstår situationen bedre og fra flere perspektiver.

Måske kan rigtig gode specialister slippe afsted med at give løsninger. Men gode lederes fremmeste opgave er at få andre til at tænke. At opdyrke dømmekraft og kvalitet i beslutninger.

Det får de ikke ved at give løsningerne, men derimod ved at efterspørge en bedre forståelse af situationen. At sikre perspektiver fra kunder, fra medarbejdere, kollegaer på tværs af faggrænser og organisatoriske skel.

Gode ledere ser på opgaven fra flere vinkler, inden de springer til en løsning. I stedet for at give et godt råd lytter de med intens opmærksomhed og nysgerrighed på, hvad der er på spil. Når de er bedst, behøver vi slet ikke råd, for vi tænker simpelthen bedre, når vi er sammen med nysgerrige mennesker, der afsøger en bedre forståelse af sammenhænge og leder efter nye vinkler.

Hurtigløb i den gale retning

Det nytter ikke noget at løbe hurtigere, hvis vi løber i den gale retning. Thomas Wedell-Wedellsborg beder os i sin seneste bog »What’s Your Problem?« (Harvard Business Review Press, 2020) om at undersøge, om det overhovedet er det rigtige problem, vi er i gang med at finde en løsning på.

Som når virksomheder med et dårligt produkt forsøger sig med mere marketing. Når fejl bekæmpes ved at straffe dem, som fejler (dermed sikres, at alle, der kan skjule deres fejl, bliver ved med at lave dem), når forandringsprojekter møder modstand og ledelsen tænker, at det skyldes, at medarbejderne bare skal have et kursus i, hvor godt man har tænkt den nye organisationsstruktur. Det vælter ud af folk med løsninger og gode råd uden at man tager stilling til, om problemet i virkeligheden kan anskues fra en anden vinkel.

Ofte er vi nødt til at gøre noget andet end det, vi får besked på eller bliver rådet til. De bedste ved dette og kræver derfor ikke, at man bekræfter deres synspunkter. De stiller derimod krav til, at dem, de arbejder sammen med, bruger deres dømmekraft og bidrager til forståelsen af, hvad der aktuelt er på spil.

At give råd fastlåser os. Omgiv dig med folk, der udfordrer dig. Og folk der gerne vil udfordres tilbage. Hvor I tænker bedre sammen. God råd giver ikke gode løsninger. Det, at vi tænker godt sammen, gør.

Christian Ørsted er cand.merc., ledelsesrådgiver og forfatter. Han holder foredrag og workshops om ledelse og arbejdsmiljø og fungerer som rådgiver for ledelsen i en række af Danmarks største private og offentlige virksomheder. Forfatter til bestsellerne »Livsfarlig ledelse« og »Fatale forandringer« og fagredaktør på den danske udgave af Amy Edmondsons seneste bog »Den frygtløse organisation«. Følg Christian på twitter @christianorsted og se mere på www.christianorsted.dk.

Her kan du lytte til podcasten om Talent 100: »Talent 100 med Ane Cortzen«: