Særligt ét trivselsaspekt sikrer de unge et godt uddannelsesforløb – sådan bliver den nye epx en succes

Det er afgørende, at vi skaber trygge rammer for epx-eleverne, og så er det selvfølgelig vigtigt, at de har dygtige og inspirerende lærere, som møder eleverne i øjenhøjde, tager dem mentalt i hånden og fører dem mod højere niveauer af forståelse og (selv) indsigt.

Hvis den nye epx-uddannelse på gymnasiet skal lykkes, så er trivslen altafgørende, skriver Ane Qvortrup og Maja Bødtcher-Hansen i denne kommentar. Billedet er fra efteråret 2024, hvor talrige gymnasieelever demonstrerede mod den nye gymnasiereform på Christiansborg Slotsplads. Foto: Niels Ahlmann Olesen

De første streger er slået til den nye ungdomsuddannelse epx, og frem mod 2030, hvor uddannelsen slår dørene op for de første elever, skal vi blive meget mere konkrete på, hvordan den skal skrues sammen, hvad den skal indeholde – og måske vigtigst af alt: hvordan vi får gjort den nye uddannelse attraktiv nok til, at de unge vælger den til.

Et af målene må være at skabe en uddannelse, hvor de unge vil trives. Og her viser solid forskning heldigvis, at vi med fordel kan skele til de eksisterende uddannelser og plukke det bedste fra hver af dem. Det går nemlig meget godt.