Nedsmeltning: Nej, Holger Dahl, censur er ikke svaret

Holger Dahl foretager en problematisk sammenblanding af kunst og kontekst kombineret med et kunstsyn, der skelner skarpt mellem kunst og politik – måske fordi udstillingerne har bragt ham fra sans og samling?

»Ja, Abbas’ og Abou-Rahmes (billedet, red.) værker kan give anledning til kritik. Sådan er det med kunst,« skriver Sidsel Maria Søndergaard, direktør for Øregaard Museum. Benjamin Krog/Ritzau Scanpix

I Berlingske 22. juni skriver avisens kunstredaktør Holger Dahl om dobbeltudstillingen »The song is the call and the land is calling«, som vises på Copenhagen Contemporary og Glyptoteket. 

Udstillingen er skabt af den palæstinensiske kunstnerduo Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme, men Dahl har opgivet at skrive en anmeldelse, fordi de »to nye palæstinensiske udstillinger er så biased, at de i sig selv er en kommentar og dermed svære at anmelde som kunstudstillinger«, hævder han.