Formand for skolelederforeningen: Vi lukker ikke øjnene for problemstillingen, når vi siger, at vi ser et andet billede

Vi har brug for en langsigtet strategi for en skole, hvor støttepersonale som psykologer, socialrådgivere og specialpædagoger bliver en integreret del af skolens hverdag, ikke perifere aktører, vi først rækker ud til, når det er gået galt.

»Vi skal ikke tolerere voldsomme episoder, men det er ikke nødvendigvis sanktioner, der er det bedste greb, når vi ønsker at løse de problemstillinger, som ligger bag de voldsomme episoder.« Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

I en artikel i Berlingske peger forskningschef Andreas Rasch-Christensen på, at skoleledere dysser voldsomme episoder i skoler ned.

I artiklen bliver der argumenteret for, at i sager, hvor der ikke er en tydelig sanktion, er der ingen handling. Logikken er yderligere, at hvis der ikke ses denne tydelige handling i form af en sanktion, så bliver sagen dysset ned. Det ræsonnement køber vi ikke ind på.