Forargelsen over Roccamores kampagne siger meget om os som samfund

Vi brænder ikke længere kvinder på bålet, men vi brænder dem stadig symbolsk af i debatten, når de stikker næsen frem. Det viser Roccamores nye reklamekampagne.

»Vores samfund bliver bygget op omkring mudderkastning mod alle dem, der har en anden holdning end én selv. Vi skal inkludere alt og alle i vores budskaber, og intet må løftes op over andet, for ellers er der nogle, der føler sig udenfor,« skriver Louise Voss Thrane. Privatfoto

Berlingske bragte for nylig en artikel om, at Roccamores nye kampagne får kvinder til at føle, at de ikke er gode nok og uden power. Dybest set, at deres job eller identitet ikke anerkendes som powerfuld af Roccamore.

Vi har ikke bevæget os ret langt væk fra hekseafbrændinger og jantelov, når en reklamekampagne, der hylder C-level kvindelige ledere og kvinder, som får deres første bestyrelsespost, får danske politikere til at stå frem og sige, at de næsten synes, det er »pinligt« at gå i Roccamore-sko, eller man hellere vil »gå på glas end i et par Roccamore«.