Superbil med startbesvær

Med Formel 1-teknik og lav vægt kører Roadrazer fra mange fuldblodsbiler. Men der skal findes investorer, før den danske superbil kommer i serieproduktion.

Sådan ser den færdige Roadrazer ud. Inspirationen fra formel 1 er tydelig, men der er plads til en passager bag chaufføren. <br>Foto: Martin Dam Kristensen Fold sammen
Læs mere

Mikkel Steen Pedersen er ikke den første, som forsøger sig med bilproduktion herhjemme. Men han er den seneste.

For to år siden kunne vi præsentere hans Roadrazer her i avisen. Dengang var bilen endnu under opbygning, nu er den virkelighed: En fjervægter af en sportsvogn med Formel 1-finesser som krop helt i kulfiber, fritliggende hjulophæng og motor lige foran bagakslen. Ikke en stor, hvinende V8er, men maskinen fra verdens hurtigste motorcykel, Suzuki Hayabusa.

Fire cylindre og 175 hk er nemlig rigeligt til at gøre Roadrazer til en af verdens vildeste biler. Med en kampvægt på blot 300 kilo gør den danske superbil som mesterbokseren Muhammad Ali: Flyver som en sommerfugl og stikker som en bi. Topfarten runder den hurtige side af 250 km/t og sprinterdisciplinen 0-100 km/t er overstået på tre sekunder.

Den slags specifikationer gør ikke blot Roadrazer lige så hurtig i afsættet som andre kulfibersportsvogne som Porsche Carrera GT, Ferrari Enzo og Pagani Zonda, men skærper appetitten hos feinschmeckere verden over.

Ikke mindst i England. Mens den næppe kommer ud at køre herhjemme, fordi de danske afgifter piller det sjove ud af en morskabsmaskine som Roadrazer, er den skræddersyet til de bilglade briter. De er vant til såkaldte kitcars, og Roadrazer vil være et moderne alternativ til hårdkogte konkurrenter som Westfield, Caterham og Tiger.

Fokuseringen på toppræstationer og køreglæde gør Roadrazer markant anderledes end tidligere fejlslagne danske bidrag til bilindustrien. Hvor Ellerten, Hope Whisper og Kewet skulle redde verden fra støj og møg, vil Roadrazer først og fremmest underholde med en af de mest intense køreoplevelser, man kan få på fire hjul.

Når den altså er køreklar.

Som bil-byggende danskere før ham må Mikkel Steen Pedersen sande, at bilproduktion er et vanskeligt erhverv. Tidligere i år trillede verdens første Roadrazer ganske vist ud af værkstedet i Laven uden for Silkeborg. Prototypen gik dog til under testkørslerne, så det har været nødvendigt at bygge en ny. Derfor er Mikkel Steen Pedersen tilbage i den lille samlefabrik, hvor han bogstaveligt talt bager kulfiber-karrosseriet i sin hjemmelavede hærdeovn, skruer Hayabusa-motoren på plads og til sidst fintuner alt fra gearkasse til hjulophæng for at skabe den ultimative gaderacer.

»Udfordringerne har været store. Alene papirarbejdet har nogle gange været som at svømme i sirup. Derfor tog min kone, der er industriel designer og lige så involveret i projektet som mig, og jeg en tænkepause. Men nu har vi besluttet at fortsætte og give den gas ved at inddrage investorer, så vi kan få sat gang i en egentlig produktion,« fortæller Mikkel Steen Pedersen.

Han håber, en pengestærk dansker hopper på vognen. Ellers må investorerne findes i udlandet, måske i England, hvor Roadrazer fik en varm modtagelse, da den i januar blev vist på Autosport International i Birmingham.

Ingen lagde dog de 35.000 pund (380.000 kr.) på bordet, som Roadrazer skal koste. Men interessen er vakt, og The Roadrazer Company skal ikke have mange ordrer, før Silkeborg kan tage kampen op med Ferraris hjemby Maranello som producent af hurtige og eksklusive sportsvogne. Fem biler om året får projektet til at løbe rundt, 10 gør det sjovt og 200 er ikke umuligt, hvis efterspørgslen er der.

Familien tror så meget på projektet, at den allerede er i færd med udvikle flere udgaver af Roadrazer. For eksempel en eldrevet til de skrappe miljøkrav i Californien og en super-udgave med kompressor. Sidstnævnte får 300 hestekræfter og når dermed det magiske forhold mellem kraft og vægt påén hestekraft per kilo. Med andre ord en bil med samme fartoplevelse som en formel-racer til langt færre penge.