»Danmark er nummer 29. Engang lå vi oppe i top-3«. To kvinder er gået sammen om at gøre noget ved uligheden i dansk erhvervsliv

Lyt til syvende afsnit af »Succeskriteriet«, hvor Ane Cortzen interviewer de to erhvervskvinder Josefine Volqvartz og Maria Anker Andersen om vejen til ligestilling.

Fra højre Josefine Volqvartz, stifter af Kvindekompagniet, med sin datter Anna-Sofia i midten og til venstre stifter af Female Leadership Academy, Maria Anker Andersen. Sammen har de igangsat kampagnen »Rollemodeller for alle«, så der er forbilleder at se op til for Anna-Sofia og andre unge piger og kvinder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Direktør for Inspire Film og stifter af Kvindekompagniet, Josefine Volqvartz, er i studiet i syvende afsnit af »Succeskriteriet« sammen med management konsulent ved KPMG og stifter af Female Leadership Academy, Maria Anker Andersen.

»Lige nu er det sådan, at Danmark ligger nummer 29 på verdenslisten over ligestilling. Engang lå vi oppe i top-3«, fortæller de to gæster i studiet.

Tallene stammer fra Global Gender Gap Report 2021 udsendt af The World Economic Forum og understreger udfordringen, som de to kvinder har taget på sig. De er netop gået sammen og har iværksat kampagnen Rollemodeller for alle for at belyse skævvridningen på ledelsesgangene og i iværksættermiljøet med klare forslag til, hvordan man får flere kvinder frem i rampelyset.

I femte sæson af podcasten »Succeskriteriet« inviterer Ane Cortzen for hvert afsnit en ny gæst i studiet, som har satset stort på de nye kriterier for succes.

Høj profit og hurtig vækst er ikke længere nok for at skabe en succesfuld forretning. I dag er samfundet, naturen og menneskets fælles udfordringer blevet en større del af dagsordenen for landets virksomheder. Det har ændret spillereglerne i erhvervslivet og på markedet, hvor forbrugere, organisationer og medarbejdere kræver nye tiltag og løsninger fra virksomheder og iværksættere.

Det er ikke kun inden for grøn omstilling og bæredygtighed, men også ligestilling og diversitet, kommunikationsstrategier mod shitstorms, handlingsplaner mod sexisme og krænkende adfærd og fleksible arbejdsforhold er nye parametre, som virksomheder i dag bliver målt på.

I syvende afsnit fortæller de to gæster, hvilke erfaringer de har gjort sig fra to forskellige perspektiver og generationer, og hvorfor de så nødvendigheden i at gå sammen om ikke bare at formidle flere rollemodeller i dansk erhvervsliv, men også komme med konkrete tiltag.