Sportsvogn til hverdagsbrug

S3 er navnet på topmodellen i 3-serien en klar konkurrent til BMWs potente 1ere men kun for de få: Prisen er 600.000 kr.

Audi S3 er et særdeles potent bekendtskab, der byder på ikke mindre end 265 hestekrafter til blot 1455 kilo. Det kræver respekt for fysikkens love. Fold sammen
Læs mere

Audi S3 er en kompakt 3-dørs super-GTI, der som sine større brødre, S4, S6 og S8 hører til Audis supersprintere. Den koster 605.574 kr. med alle afgifter og levering betalt.

Umiddelbart virker S3 lidt diskret i det i al fald i den nye hvide udgave, men der er masser af ulv under, hvad nogen måske vil kalde fåreklæderne: En 2-liters turbo, såkaldt TFSI, yder i S3 265 hk., der konstant fordeles til alle fire hjul (system quattro). Det giver mulighed for en spurt til 100 km/t på fem-seks sekunder med flittig brug af de seks gear.

Topfarten har fabrikken som andre tyske elektronisk begrænset til 250 km/t. Speedometret går dog til 300, hvilket kunne få alle drengene på min vej uanset alder til at udbryde et »åååårh!«

Undervognen er sænket, og fronten skabt til at skære sig gennem vinden. Dertil er der skørter.

Det fine ved S3 er imidlertid, at man ikke behøver te sig som en formel-1 kører for at nyde den. Nok er undervognen sænket og strammet op til narrestreger, og nok sidder man dybt i rallysæder, men bilen har alligevel en vis komfort i sin affjedring, som gør, at man kan holde den ud også i hverdagen.

Og fordi Audi med S3 ikke har fundet en 6-cylindret maskine, men får alt ud af en 4-cylindret, kan benzintørsten slukkes for en rimelig pris.

Fabrikken opgiver 11 km/l. i snit, men faktisk nåede vi over 13 km/l. forleden på en tur fra Nordsjælland og rundt om København ad M3. Det er nydeligt af en så motorstærk bil. Men selvfølgelig er tysk Autobahn med kurs mod syd S3s rette element, og så koster det euroer at træde ud i dansen med et tramp fra højrefoden.

I den hvide racer fandt vi et ægte klimaanlæg med to zoner, cruise control (ekstraudstyr!), tripcomputer og alt i eldrev på låse og ruder. Men de bageste er ikke oplukkelige, og selv om der nok er plads til ikke alt for store voksne bagi, inviterer bilen ikke til mere end far, mor og et par børn 3-dørs konceptet gør det til en bøvlet kravletur at komme ind og ud af bagsædet.

Som man må forvente af en bil til 600.000 kr., er sikkerhedsudstyret i top. Det er det også i S3, som har seks airbags, det nyeste i abs og esp og nogle 17« bremser, der matcher fartpotentialet. Fodfæstet er 18 tommer alufælge med 225 / 40-dæk.

Kabinen, som byder på læder på rat og sædekanter, har Audi-traditionen tro rød baggrundsbelysning og et integreret lydsystem, hvor skærmen hele tiden viser navnet på de seks stærkeste FM-sendere i området.

Det er samme skærm. som oplyser om økonomi, gennemsnitsfart og antal kilometer til næste tankning. Ikke set før er en opklappelig solskærm bag bagsædets nakkestøtter.

Ved aftenstide er det også en fornøjelse af køre S3. Nat bliver næsten til dag, når man tænder Xenon-lygterne, der fås med en funktion, som kaster lyset ind i kurver.

Lyden fra de dobbelte rør er en bonus, der følger med S3: Som en snerrende bayrisk bassanger efter nogle gode krus aftenen før. Men heldigvis har han ikke sat sig bag rattet på S3.

Vil man køre bilen lige så sportsligt, som dens design og mange spoilere inviterer til, må man arbejde koncentreret med rat, speeder og bremser: 265 hestekræfter i en 1.400 kilos bil kræver respekt for fysikkens love. Til gengæld behøver man ikke bruge mange tanker på gearskifte; de seks trin ligger tæt op ad hinanden, og bilens ekstreme drejningsmoment på 320 Nm gør det muligt at springe et trin eller to over - bilen kan f.eks. køres 2-4-6, hvis man ikke gider lege.

S3 er en sand opvisning i tysk bilbyggerkunst, men man kan også spørge, om bilen ikke placerer køberen mellem to stole:

S3 er en sportsvogn. Men den er også til komfortabel hverdagskørsel, og bagagerummet er ikke helt håbløst. Men hvad skal man med 265 hestekræfter?