VM-kampe kan blive afbrudt af reklamepauser

Neymar løfter trofæet som vinder af Confederations Cup - også kaldet 'mini VM' efter sejr over Spanien i finalen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forestil dig en VM-finale mellem Brasilien og Spanien. Stillingen er 2-2 midt i anden halvleg. Pludselig dukker Mikkel Hansen op på skærmen i en reklame for Head & Shoulders.

Det kan blive virkelighed under sommerens VM i Brasilien. I en mail til svensk TV4 meddeler FIFA, at man åbner for en såkaldt 'Cooling Break' på grund af de høje varmegrader, VM-deltagerne kommer til at spille i.

Disse pauser, som vil kunne indlægges midt i begge halvlege, vil vare i tre minutter og give spillerne mulighed for at få tanket vanddepoterne op.

Og hvorfor så ikke udnytte disse pauser til at sende reklamer? Sådan lød budskabet fra Michel d’Hooghe, ordfører i FIFAs medicinske komité, efter at FIFA allerede i oktober 2013 godkendte forslaget omkring varmepauser. En tanke, der nu kan blive omsat til virkelighed.

- Køleafbrydelser vil muliggøre yderligere en kommerciel pause i en afgørende del af spillet, hvor resultatet stadig er på vippen og seerne sandsynligvis vil ikke slukke, sagde Michel d'Hooghe dengang til nyhedsbureauet NAN.

- Fodbold er en udfordring for de kommercielle virksomheder, da der er lange strækninger, som de ikke tør afbryde til fordel for reklamer af frygt for at misse et afgørende øjeblik, lød det videre.

Beslutningen om varmepauserne skal der tages stilling til op til hver enkelt kamp.

Temperaturen skal tjekkes 90 minutter og 60 minutter før kampstart, og er der mere end 32 grader, kan dommeren, når han også har taget højde for andre faktorer, indføre tre minutters pause i hver halvleg.