Stigende interesse for Champions League

Hos Viasat glæder man sig over, at flere og flere ser de direkte kampe fra mesterligaen. Selv hvis man ser bort fra FC Københavns kampe i fjor. Foråret var nemlig det seermæssigt klart bedste nogensinde.

Barcelonas brasilianer, Ronaldinho, der her fejrer en scoring i en Champions League-kamp mod Udinese, trækker i stor stil danskerne til TV-skærmene. I de seneste år har seertallene til Viasats Champions League-kampe været støt stigende. Foto: Albert Gea/Reuters Fold sammen
Læs mere

Champions League er en af de store vindere, når det gælder kampen om de danske TV-seeres interesse. Det viser seertallene fra de senere sæsoners Champions League-kampe på 3+, som er en af Viasats mange kanaler. For der er flere og flere seere til de direkte kampe på 3+, og derved adskiller turneringen sig fra mange andre sportsbegivenheder på TV.

Idrættens Analyseinstitut konkluderede nemlig i sin TV-rapport fra december 2006, at hvis man ser bort fra håndbolden danskerne i gennemsnit samlet set ikke ser mere sport på de syv største TV-kanaler herunder 3+ end man gjorde for 14 år siden.

Til gengæld er det muligt at se meget, meget mere sport, hvilket betyder, at seertallene ikke er nær så store som tidligere, men her skiller mesterligaen sig altså ud.

Bortset fra ét år er seertallet til forårets Champions League-kampe på 3+ steget konstant siden 2003, hvor der i snit var 193.000 seere til de direkte kampe med Real Madrid, Bayern München og Manchester United. Det tal var i dette forår steget til 259.000.

»Det er det højeste, vi hidtil har haft om foråret,« siger Peter Nørrelund, sportschef hos Viasat.

Antallet af seere var endda noget højere i efteråret, hvor kampene i snit trak 323.000. Men det skyldes selvfølgelig FC Københavns deltagelse i gruppespillet, og FCKernes kampe alene trak i snit 438.000.

Hos Viasat/3+ er man også glad for, at der er danskere på de store klubhold, men selv om Thomas Gravesens tilstedeværelse trak seere til, da han spillede for Real Madrid, mener Peter Nørrelund ikke, at danskerne i det store billede har betydning. Fordi det først og fremmest er fascinationen af store klubber, der har den største effekt på, hvilke kampe danskerne vil se. Han troede ellers, at det var lidt anderledes: »Jeg var da lidt overrasket over, at vi havde flere seere til kampene i dette forår end året før, hvor vi blandt andet viste Real Madrid med Thomas Gravesen mod Arsenal,« siger Peter Nørrelund, som ikke er i tvivl om, hvorfor Champions Leagues TV-succes kun bliver større og større:

»Fordi det er det bedste af det bedste i modsætning til landsholdsfodbolden og VM, som er langt mere afhængige af konjukturerne. Det seneste EM blev vundet af Grækenland, og ved det seneste VM var nogle af stjernerne som eksempelvis Ronaldinho slidte og derfor ikke på toppen.«

Det er ikke tilfældet i Champions League, for det er her, de store spillere primært bruger deres fysiske og mentale ressourcer. Det vil man også kunne se i den kommende sæson, hvor Kaka for AC Milan og Ronaldinho for FC Barcelona formentlig vil vise sig fra deres bedste side igen. For de to brasilianere har begge haft en lang sommerferie, idet de bad om at blive fritaget fra deltagelse i det sydamerikanske mesterskab for landshold, Copa America, som Brasilien alligevel endte med at vinde.

I næste sæson vil snittet til Champions League-kampene på dansk TV dog nok blive mindre, fordi der vil være dobbelt så mange direkte kampe som hidtil. Udover direkte kampe på 3+ tirsdag og onsdag vil TV 2 Sport vise direkte kampe på de samme tidspunkter. Men Peter Nørrelund forventer, at det samlede seertal for kampene vil stige, akkurat som tilfældet har været for SAS Ligaen, hvor næsten alle SAS Liga-kampe vises direkte på den ene eller anden kanal.