Rekordstor TV-aftale på plads

I dag bliver det afgjort, hvem der løber med TV-rettighederne til fodboldens Superliga, 1. divison og landspokalturnering fra 2009. Klubberne kan forvente historisk store TV- og præmiepenge i fremtiden.

Det er det her, det hele drejer sig om. Rettighederne til at vise Superligakampe som FCK-Brøndby på TV. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Når du i fremtiden skal vælge TV-pakke, er det en god idé at følge godt med, hvis du vil være sikker på at kunne se FCK og Brøndby direkte hjemme i stuen.

Divisionsforeningen offentliggør nemlig i dag, hvem der fra sommeren 2009 og tre år frem sender Superliga-, 1. divisions- og landspokalkampe.

»Vi forventer at have en afgørelse i morgen (i dag, red.),« siger Claus Thomsen, direktør for fodboldklubbernes fællesforening Divisionsforeningen.

Divisionsforeningen har tygget færdig på de fem bud fra de respektive TV-selskaber, som blev indleveret for to uger siden.

Berlingske Tidende erfarer efter en rundringning til byderne, at det ikke er foregået rundt om et forhandlingsbord, men derimod i en lukket budrunde, hvor de forskellige parter ikke kender hinandens bud. I stil med den måde, nogle ejendomsmæglere er kendt for at sælge boliger på, når de skal presse prisen så meget som muligt.

Men for at det går så korrekt til som muligt, er udbudsprocessen skarpt overvåget af en uafhængig instans tilknyttet Konkurrencestyrelsen.

Det var samme styrelse, som ophævede den gamle aftale mellem MTG, DBU og Divisionsforeningen, fordi rettighedene i en lang årrække ikke havde været i åben handel på lige vilkår.

Denne gang sker fordelingen af rettighederne således efter Konkurrencestyrelsens vurderingskriterier, hvor pris, dækning og markedsføringsstyrke er de afgørende parametre.

Storfavoritten til at få rettighederne til Superligakampene er Modern Times Group (MTG), der hidtil har siddet massivt på dansk fodbold og sendt kampene direkte på TV 3 og TV 3+, men også Canal Digital og tre andre TV-udbydere har lagt billet ind på de særdeles vigtige rettigheder, som kan sikre mange TV-seere.

Men flere af de fem bydere får dog en del af TV-kagen, eftersom Konkurrencestyrelsen har besluttet at splitte rettighederne op i seks kategorier.

»Der bliver mange vindere. Men der vil være nogle kanaler, som skal bruge rettighederne til at sælge deres kanal. De skal firkantet sagt have de ekslusive transmissioner mellem FCK og Brøndby,« vurderer direktør i Spillerforeningen Mads Øland, der forventer den »bedste aftale for klubberne, vi hidtid har set«.

Kortene tæt til kroppen
Det forventes, at MTG beholder de mest lukrative af rettighederne til Superligaen, og at eksempelvis DR, der byder sammen med norske Telenor, køber rettighedpakken til at sende højdepunkter.

Sportschef på Viasat Sport, Peter Nørrelund har dog ingen kommentarer bortset fra, at han ikke afviser fortsat at gå efter at være førende på dansk fodbold.

Kortene blev i går i det hele taget holdt særdeles tæt til kroppen i den sidste og afgørende slutspurt om, hvem der får hvad.

DR forventer ikke umiddelbart at få fat i de dyreste og mest ekslusive rettigheder.

»Det ville da være skønt at have Superliga på programmet. Det ville da også være skønt at vise landskampe på DR, men dem har vi jo sagt farvel til for mange år siden,« siger DRs mediedirektør Lars Grarup.

Public service-kanalerne DR og TV 2 har det svært på det marked, og får det ifølge Lars Grarup heller ikke lettere i fremtiden.

»Sportsrettigheder har jo været inde i en stigende spiral, som har gjort det meget vanskeligt for public service-stationerne alene at bære de omkostninger, der er ved sportsrettigheder, fordi vi ikke kan kapitalisere på dem. Det gør det selvfølgelig svært for os at være med i det her kapløb, når vi er alene om det.«

Imens kan klubberne godt begynde at glæde sig til udsigten til en betragtelig indtægtsstigning, fordi den åbne konkurrence sender prisen i vejret.

»Vi håber på at få et tilbud, der er finansielt attraktivt for dansk fodbold. Og så håber vi på at få et medie-setup, som giver danske fodboldfans og danske TV-seere det bedst mulige fodboldprodukt. Samt at få nogle partnere, som giver den bedst mulige strategiske viderudvikling af fodbolden i mediemæssig og sportslig henseende,« siger Claus Thomsen.

Er der en rekordstor pulje i vente?

»Ja, det er den største aftale historisk set.«