OL-klasser giver bekymring

England vil have andre bådklasser med til OL end de valgte. Danmark vil måske støtte forslaget. Og så begynder World Cuppen tidligst i 2009.

I morgen beslutter Dansk Sejlunion på et bestyrelsesmøde, om man vil støtte den engelske sejlunion, RYA, som er stærkt utilfreds med valget af bådklasser til Olympiske Lege i London i 2012.

Der var godt nok tale om en demokratisk proces, da den internationale sejlunion, ISAF, på sin kongres i sidste måned endte med at stemme Tornadoen ud på bekostning af Starbåden hos herrerne, mens matchrace kom med hos kvinderne i stedet for en såkaldt high perfomance-jolle. Men RYA mener, at de valg var forkerte, fordi de valgte klasser er dårlige »billetsælgere«.

Nu ønsker englænderne så alle OL-bådklasser til debat på ny. fordi man er bekymret for sejlsportens OL-fremtid.

Ifølge Michael Staal, elitechef i Dansk Sejlunion, bør Danmark støtte englændernes forslag:

»I allerhøjeste grad,« siger han.

I modsætning til mange andre lande, som primært fokuserer på, hvilke bådklasse de har størst chance for at vinde medalje i, ønsker man herhjemme først og fremmest at gøre sejlsporten så attraktiv som mulig.

Stor uenighed
I den henseende er det også uheldigt, at uenigheden mellem ISAF og mange nationale forbund fortsætter, når det gælder etableringen af en World Cup bestående af de største stævner verden over.

»World Cuppen går først i gang i 2009 - hvis parterne kan blive enige,« som Dan Ibsen, generalsekretær i sejlunionen siger.

Oprindeligt skulle World Cuppen være påbegyndt inden OL i 2008.

OL i Kina næste år bliver formentlig heller ikke det sted, hvor sejlsporten får den bedste markedsføring. Fordi der er udsigt til meget, meget lidt vind ud for Quingdao.

Ved for-OL tidligere i år betød den manglende vind, at flere sejladser blev aflyst eller forsinket, så de sluttede i mørke.

Generalsekretær Dan Ibsen er overbevist om, at de kinesiske værter nok skal gøre alt, hvad der er muligt for, at OL-sejladserne bliver gennemført som planlagt, men han tror også, at man risikerer, at medaljerne i flere klasser kan blive uddelt efter blot få sejladser på af aflysninger.