Ny dansk mester i enkeltstart overraskede også sig selv
Kristian Egholm jubler over overraskende DM-sejr, mens Mads Pedersen glæder sig over holdkammeratens triumf.

Kristian Egholm jubler over overraskende DM-sejr, mens Mads Pedersen glæder sig over holdkammeratens triumf.

Kristian Egholm havde svært ved selv at tro på det, efter han fredag chokerende vandt DM i enkeltstart foran profiler som Mikkel Bjerg, Kasper Asgreen og Mads Pedersen.
- Jeg er meget overrasket, og så er jeg alt i alt bare superglad, siger det 22-årige Lidl-Trek-talent iført dannebrogstrikoten.
Egholm var blot en tredjedel af et sekund hurtigere end UAE Emirates-rytteren Mikkel Bjerg, som måtte nøjes med sølv.
Det var vanvittigt tæt, og Egholm lignede til sidst en mand, der havde svært ved at være i sig selv i det varme sæde, mens de sidste forhåndsfavoritter kørte i mål.
- Det var svært at forholde sig til, da der skete så mange ting.
- Da det var de sidste tre ryttere, kom de virkelig tæt på lige pludselig, så det var vildt at opleve, siger Egholm.
Nu skal han ud at fejre sejren fredag aften, inden han igen skal i aktion ved linjeløbet søndag.
Han overtager titlen som dansk mester i enkeltstart fra holdkammeraten Mads Pedersen.
Selv om Lidl-Trek-stjernen ikke formåede at forsvare DM-titlen, var han ikke sen til at hylde den unge Egholm.
- Det er en god mand, jeg giver den videre til, siger Pedersen efter enkeltstarten, hvor han sluttede som nummer syv.
- Det gør mig glad og stolt, at Kristian kunne tage over nu, hvor jeg ikke selv havde dagen, tilføjer han.
Søndag gælder det linjeløbet, og her er Pedersen ikke i tvivl om målsætningen.
- Vi kommer for at vinde. Jeg kom for at vinde i dag (fredag, red.), men det kunne jeg ikke.
- Jeg kommer også for at vinde på søndag, og det tror jeg godt, vi kan. Det bliver svært, men alt er muligt, så det er det, vi satser på, siger Mads Pedersen.
DM-bronzen gik til den unge Ineos-rytter Peter Øxenberg, som også sluttede foran flere af de største profiler.
- Det føles virkelig godt. Det er altid fedt mod de store navne. Jeg synes også, formen er god, og jeg burde også godt kunne være med, siger den 20-årige rytter efter løbet.
/ritzau/