Millionerne ruller til FCK

FC København skovler penge ind i sin fodboldafdeling. Sponsorerne står i kø for at knytte firmanavnet sammen med klubben i takt med de bedre resultater på banen. Sammen med den nye TV-aftale øges indtægterne med et trecifret millionbeløb over de kommende fem år.

Foto: Lars Møller Fold sammen
Læs mere

FC København står over for en formidabel forøgelse af sine indtægter de kommende fem år. Penge som skabes i direkte forbindelse med fodboldforretningen og ikke på grund af en udvidelse af moderselskabet Parken Sport & Entertainments øvrige aktiviteter.

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger vil der over de kommende fem år rulle i omegnen af en kvart milliard kroner i FCKs i forvejen bugnende pengetank. Indtægter som stammer fra lukrative TV-aftaler og sponsorater.

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger er der så stor rift om FC Københavns hovedsponsorat, at Carlsberg ønsker at forlænge sponsoratet allerede nu - ét år inden sponsoratet udløber. Ifølge kilder i erhvervslivet er Carlsberg bange for, at FCK vil lade sig friste til at sælge hovedsponsoratet til en anden stor international koncern - f.eks. den hollandske bryggerigigant Heineken.

De samme kilder anser det for sandsynligt, at Carlsberg og FCK snarligt når frem til en aftale, som i givet fald bliver den største sponsoraftale, der nogensinde er indgået i dansk idræt.

FC København står samtidig til at fordoble sine TV-indtægter, som i dag er cirka 10 mio. kroner værd om året. FCK har i forhandlingerne om en kommende TV-aftale fået gennemtrumfet, at 70 pct. af TV-pengene fremover bliver givet som enten kampbonus eller placeringsbonus, mens kun de resterende 30 pct. fordeles solidarisk mellem klubberne. Med FCKs aktuelle styrke giver det en årlig indtægt på mellem 20 og 25 mio. kr. frem til 2011 - samme niveau som hovedsponsoratet.

»FC København har jo også indtægter på disse områder i dag, men det er klart, at med de gode resultater på banen kan de fordoble deres indtægter i fremtiden,« siger fodboldøkonom Jesper Jørgensen, som er partner i revisorfirmaet Deloitte.

Hverken hos Divisionsforeningen eller i Parken Sport & Entertainment har man kommentarer til denne artikel. Divisionsforeningens formand Thomas Christensen gør opmærksom på, at TV-aftalen ikke er forhandlet helt på plads, mens man i FC København henviser til, at man som børsnoteret virksomhed intet har at fortælle.

Det førende brand
Uden for de lukkede fodboldcirkler er man ikke overrasket over de enorme indtægter, som lige nu flyder over i FCKs kasse.

»FC København er den mest gennemførte og professionelle idræts- og underholdningskoncern i landet. Det har man arbejdet på i mange år, og nu kommer de sportslige resultater så med og cementerer FCK-brandet som det førende i dansk fodbold. FCK bestemmer derfor næsten selv prisen på deres sponsorater,« fortæller kommunikationsrådgiver Henrik Byager.

Vinderen tager det hele
Interessen for at sponsorere de danske fodboldmestre er steget i takt med de bedre resultater på grønsværen. Derfor står der i dag sponsorer i kø for at knytte deres firmanavn sammen med FCK, hvilket giver klubben en enestående forhandlingsposition.

»I den situation kan FCK selv prissætte sine ydelser. Der er forskel på, om man skal ud og gøre sig til over for sine sponsorer, eller man kan sige til et firma, at nu har de altså stået længe nok på venteliste og kan få plads i det gode selskab,« siger Byager, som mener, at den tendens vil forstærke den igangværende økonomiske polarisering i dansk fodbold.

»Du får en enorm inerti, hvor den stærkeste klub bliver stærkere og stærkere og får flere og flere muligheder. For en stor koncern som Carlsberg, som har det som en del af sit image, at man er part of the game, får man jo en vare, som er rigtig mange penge værd. Og vinderen - FCK - tager det hele.«

Sponsorpleje
Den vurdering er fodboldøkonom Jesper Jørgensen enig i.

»Som udgangspunkt havde FCK en høj brandværdi, som nu er parret med en sportslig succes. Derfor har de bare førertrøjen på, når de skal forhandle indhold og pris på deres sponsorater. Det er næsten, som om de bare skal bøje sig frem og samle guldet op,« siger han.

»Det er i den situation, FCK skal huske at opføre sig fornuftigt over for sine sponsorer, så de holder fast på dem i de perioder, hvor det ikke kører lige så glat for holdet på banen. Derfor er det klogt af FCK at sætte sponsorer på en venteliste i stedet for at tilbyde dem et udvandet produkt.«

Jesper Jørgensen er imponeret over FC Københavns håndtering af forskellige grupper af tilskuere og sponsorer. Deloitte har skaffet store indtægter til engelske topklubber blot ved at lære dem at segmentere deres kunder - ligesom FCK gør det.

»FCK er dygtige til at beskytte sine sponsorer. De prøver at skabe en eksklusivitet omkring sponsoraterne. Det er ikke bare Gud og hvermand, der kommer i sponsorområdet. Man skal samle sine fans på den rigtige steder på stadion - det ved de i FCK.«