Mickey Mouse saboterer banelandsholdet

Underholdningsshowet Holiday on Ice tvinger banelandsholdet væk fra hjemmebanen og til Italien for at træne til VM. Utilfredsstillende, siger Team Danmark.

Lasse Norman Hansen, der vandt OL-guld i London, er sammen med det resterende banelandshold tvunget til at træne udenlands, fordi Micky Mouse besøger Ballerup Super Arena. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: AFP

Hele Danmark jublede, da Lasse Norman Hansen vandt OL-guld på Velodromen i London. I dag bliver det succesrige banelandshold imidlertid nedprioriteret i forhold til underholdning, koncerter og en skøjteløbende Mickey Mouse på cykelbanen i Ballerup Super Arena.

Senest er banelandsholdet tvunget til at flytte årets vigtigste træningslejr til Italien, mens skøjteshowet ’Holiday on Ice’ med Mickey Mouse rykker ind på de skrå brædder i Ballerup. Det er ikke første gang, at de kommercielle hensyn vinder over rytterne, hvilket vækker stærk utilfredshed hos både Danmarks Cykle Union (DCU) og Team Danmark.

»Vi har vundet sølv til OL, vi har været verdensmestre, 4.000-meter-holdet er vores hovedsatsning, og vi har ikke adgang til vores egen bane. Det er ret langt fra at være verdensklasse. Landstræneren kan ikke bruge det til andet end at sige, at det er håbløst. Han regner med, at han har en bane at træne sine verdensklasseryttere på. Men nej, det har han ikke, for der skal være skøjteløb,« siger DCU-direktør Jesper Worre, der får opbakning fra Team Danmark.

»Det er et klart eksempel på, at der tages større hensyn til de kommercielle interesser end til de sportslige, og det er en stor udfordring,« siger direktør Michael Andersen.

Bagerst i køen

Sagens kerne er cykelbanen Ballerup Super Arena, som Ballerup Kommune ejer. Den daglige drift står selskabet Event Force for i et samarbejde med kommunen. Det er i det samarbejde, at cykelrytterne ofte finder sig selv bagerst i køen.

»Selve konstruktionen, hvor der skal være plads til koncerter og ’Holiday on Ice’, er uforenelig med, at det er vores hovedcenter for banecykling. Der er for mange datoer, der konflikter,« siger DCU-direktøren, der forklarer, at Ballerup Super Arenas andre arrangementer for længst er skrevet i kalenderen, når cykelrytterne modtager sæsonplanen med datoer for mesterskaber og World Cup-løb fra den internationale cykelunion (UCI).

Det betyder, at banerytterne må forlade hjemmebanen og rejse ud i verden for at træne. Prioriteringen har længe været et problem, men dråben, der fik bægeret til at flyde over, er træningslejren før VM i Minsk i februar 2013. Her må de seks baneryttere plus trænerstab rejse knap to uger til Italien for at træne. På grund af skøjteshowet ’Holiday on Ice’. Det samme problem opstår i 2014.

For at komme problemet til livs har DCU tilbudt at overtage driften af arenaen i stedet for Event Force.

»Fra oktober til marts skal det være en cykelbane. Hvis Pink Floyd så ringer en weekend, og arenaen er ledig, så er de velkomne. Arrangementerne kommer bare i anden række i det tidsrum. Resten af året kommer de i første række,« siger Jesper Worre.

Drømmer om 2014

Team Danmark har været med i forhandlingerne mellem Ballerup Kommune og DCU. De støtter ideen om at overtage driften.

»Det bør være i alles interesse at finde en løsning, så rytterne kan forberede sig optimalt. Det er et økonomisk spørgsmål, og jeg håber på sigt, at DCU får mulighed for at overtage driften. Der skal skabes bedre forhold, end der har været hidtil. Det har ikke været tilfredsstillende,« siger Michael Andersen.

Jesper Worre håber, at DCU kan overtage driften, når kommunens aftale med Event Force udløber i 2014.

»Vi drømmer om, at det kan komme på plads inden OL i 2016, så vi er driftsherre inden Rio,« siger Jesper Worre, der tror på, at den løsning også vil være til stor gavn for kommunen.

Ballerup Kommune forventer at have taget politisk stilling til problemet medio 2013.

»Vi kigger på de fordele, ulemper og udfordringer, der er forbundet med den nuværende ordning. Det er klart, at der er en række dilemmaer, når der både er forventninger til indtægter samt interesse fra cykelforbundet. Vi er meget opmærksomme på de dilemmaer og konflikter, der er,« siger kultur- og fritidschef Peter Bøgelund, der kalder DCUs tilbud om at overtage driften ’interessant’.