Lewis Hamilton i stærk modvind

FIA behandler i øjeblikket en klage over Lewis Hamiltons kørsel under det japanske Grand Prix. I værste fald kan han få fratrukket point.

Ifølge to konkurrenter var det Lewis Hamilton, der var manden med fejlen i søndagens Grand Prix. Foto: Kim Kyung-Hoon/Reuters Fold sammen
Læs mere

Først på fredag kan den førende i Formel 1-mesterskabet, Lewis Hamilton, få at vide, om han får lov til at beholde de ti point, han fik for sin førsteplads i Japans Grand Prix, sidste weekend på Fuji-banen.

Løbet på Fuji var præget af regn, der stod ned i stænger, og løbet blev derfor afviklet under kaotiske forhold. En del af løbet blev kørt efter en sikkerhedsvogn.

Lewis Hamilton førte fra start til mål, men på et tidspunkt lå den australske kører Mark Webber på andenpladsen med Sebastian Vettel på tredjepladsen. Mens sikkerhedsvognen stadig var på banen, og tempoet derfor ikke var særligt højt, ramte Vettel den forankørende Mark Webber med så kraftige skader til følge, at begge biler udgik.

Nu siger Mark Webber, at det var Hamilton, der kørte meget ujævnt bag sikkerhedsvognen, og pludselig tog farten helt af sin bil og trak ud til højre. Lidt den samme opfattelse har Vettel, der troede, at Hamilton var ved at udgå, og derfor overså den forankørende.

På grund af regnen var sigtbarheden dårlig, og vandet gjorde samtidig banen meget glat.

“Lewis kørte et stort løb og fortjente at vinde, men det han gjorde bag sikkerhedsvognen var ikke godt,” siger Mark Webber til BBC 5 live. Sagen er nu taget op af den øverste myndighed under motorsportsorganisationen FIA, og der vil komme en afgørelse på fredag.

Og man kan godt sige, at den ventes med spænding, for i værste fald kan Lewis Hamilton blive frataget de ti point, han fik ved det japanske Grand Prix.

Sker det, så er hans føring foran holdkollega Fernando Alonso kun sølle to point i stedet for de nuværende 12.

Baggrunden for at FIA har taget sagen op skulle være nogle billeder taget fra tilskuerrækkerne, der viser, hvad der foregik i sekunderne før Vettel ramte Webber. De har ligget på youtube.com, men er at rettighedsmæssige årsager fjernet igen.

Det er dog ikke sandsynligt, at Lewis Hamilton mister sine point, men skønnes det, at han ikke har fulgt reglerne, så kan der falde en straf i form af en tilbagerykning i startfeltet til næste løb, der er i Kina her på søndag. Sikkert noget med at rykke fem-ti pladser tilbage.

Også det vil naturligvis give konkurrenterne fordele, men Hamilton vil fortsat have en chance for at køre sig op gennem feltet.

I reglerne står der, at den førende bil skal holde sig omkring fem bil-længder fra sikkerhedsvognen. Det er absolut ikke første gang, der er blevet bremset kraftigt ned under den langsomme kørsel, men det plejer først at finde sted, når sikkerhedsvognen er på vej ind. Det markeres ved, at de blinkede lygter på taget slukkes.

I den sag som FIA nu undersøger, havde sikkerhedsvognen i løbets runde 45 endnu ikke markeret, at den var på vej ind.

Formel1-sæsonen har været præget af afgørelser uden for banen. For et par uger siden blev det førende McLaren-team frataget alle point i konstruktørmesterskabet på grund af en spionsag, hvor det viste sig, at teamet var i besiddelse af særdeles følsomme oplysninger om Ferrari-teamet.

Oplysningerne, der indbefattede en 780 siders manual over Ferrari-raceren, blev givet til en topmedarbejder hos McLaren af en uitlfreds Ferrarimedarbejder.

I forvejen har der sæsonen igennem været dårlig luft mellem de to kørere, og begge har i den forløbne uge sagt, at de helst ikke vil være holdkollega med den anden i næste sæson, så noget er de da enige om. Samtidig har Renault-teamet, som Fernando Alonso to gange har været verdensmester for, tilbudt ham job fra næste år.