Iskolde Räikkönen endelig verdensmester

Finnen Kimi Räikkönen har to gange været tæt på at blive verdensmester, men har altid haft den type uheld, der lige har holdt ham nedenfor verdensmesterskamlen. I går ændrede det sig i et vanvittigt drama, hvor det gjaldt om at have hovedregningen i orden fra start til mål.

Den finske Kimi »Iceman« Räikkönen siger tak til den skuffede debutant Lewis Hamilton. Foto: Bruno Domingos/Reuters Fold sammen
Læs mere

Inden starten på Brasiliens Grand Prix havde Formel 1s bedste debutant nogensinde, Lewis Hamilton, 107 point. Hans værste konkurrent, McLaren-holdkollegaen Fernando Alonso, stod på 103 point, mens outsideren Kimi Räikkönen, Ferrari havde 100 point. En sejr giver 10 point, så derfor var det ventet, at Hamilton med fornuftig kørsel kunne sikre sig mesterskabet, mens Alonsos chance var, at Hamilton fejlede.

Og lige det skete, men da Alonso heller ikke kunne følge med de to Ferrarier, så endte det med, at han heller ikke blev verdensmester.

Det gjorde derimod manden, der inden dagens løb lå på en forholdsvis udsigtsløs tredjeplads.

Faktisk plejer Kimi Räikkönen ikke at have heldet med sig i den slags situationer. Han har to gange mistet et mesterskab på sort uheld. Men i går vendte lykkepilen i retning af finnen, og med suveræn kørsel kan han nu kalde sig verdensmester.

Lige fra det røde lys blev slukket, og starten dermed blev givet fri, var nerverne på spil hos debutanten Lewis Hamilton. Han startede som toer ved siden af Filipe Massa i Ferrari, men måtte lukke Kimi Räikkönens Ferrari forbi på de første meter. Værre for Hamilton var det, at han også tabte kampen om tredjepladsen til sin værste konkurrent i mesterskabet, Fernando Alonso, der også kører McLaren.

Hamilton oversatsede og måtte en tur uden for banen, men kom ind igen, dog kunne han konstatere, at efter kun to omgange havde hans nervøse kørsel kostet fem pladser.

Overophedet Hamilton
I langt den største del af sæsonen har det ellers været Lewis Hamiltons varemærke at køre koldt, kynisk og med masser af overblik, og han har været en kanon i starten. Men i de senere løb har nerverne gnavet i ham.

Og kampen for at holde Alonso bag sig i går var ikke en handling, der viste et særligt godt overblik, for med fire points forspring til sin holdkollega, kunne han være blevet verdensmester med en placering i Alonsos baghjul.

Men det skulle gå endnu værre for Hamilton på en dag, hvor han drømte om at blive den yngste verdensmester nogensinde, for på ottende omgang blev hans bil pludseligt meget langsom.

Tilsyneladende kunne han ikke finde et gear. Og det kostede endnu mere. Pludselig var han reduceret fra det varmeste bud på en verdensmester til en mand med store problemer på 17. pladsen 42 sekunder efter den førende.

Men Hamilton fik gang i sin McLaren igen, og allerede på 17. omgang var han på en 11. plads, men der var langt op til de pointgivende pladser.

Løbet skulle blive ved med at være spændende ikke kun for Hamilton, men også for Alonso, der på 33. omgang måtte lukke Robert Kubicas BMW forbi. Det betød på det tidspunkt, at Räikkönen på andenpladsen ville blive verdensmester, hvis løbet sluttede sådan. Men den stilling holdt kun, til Kubica gik ind til et pitstop.

På det tidspunkt var de to Ferrarier en hel omgang foran Hamilton, og Alonso var næsten en omgang foran sin værste konkurrent.

Tre mand og en titel
Tre mand kunne stadig blive mestre. Massa gik først ind til sit andet stop, mens Kimi Räikkönen blev på banen og kørte hurtige omgange, hvilket betød, at han kom forbi Massa. Nu lå Räikkönen til at blive verdensmester, det ville blot kræve, at Massa forblev på en andenplads foran Alonso og selvfølgelig, at der stadig var så mange biler mellem Räikkönen og Hamilton, at denne ikke fik over tre point.

Det vil sige, at på de sidste mange omgange måtte finnen håbe på, at de mange kampe på de sekundære pladser ikke førte til at nogen udgik, for så kunne det spille verdensmesterskabet tilbage i hænderne på Hamilton.

Men det skete ikke, og finnen kunne en smule vantro konstatere, at kronen var hans.

»Da jeg lå forrest, og Hamilton var lagt nede, vidste jeg, at chancen var der, men da løbet sluttede, var jeg længe i tvivl, om jeg havde vundet mesterskabet,« sagde Räikkönen efter løbet.

Ikke blot sæsonafslutningen har været spændende i 2007, det har i det hele taget været en sæson langt ud over det sædvanlige med en debutant, der truede med at løbe med det hele, en dobbelt verdensmester, der lagde sig godt og grundigt ud med sit team, fordi han følte sig dårligt behandlet, og uden for banen var der også ballade, fordi McLaren blev fradømt sine konstruktørpoint og fik en bøde på omkring en halv millard kroner for at spionere mod Ferrari.

En af de mest spændende sæsoner i mands minde, og det lover godt for næste år, hvor den mest ukendte faktor lige nu er, hvem Alonso skal køre for næste år. Han er særdeles utilfreds med McLaren-teamet og taler stort set ikke med teamboss Ron Dennis. Renault har tilbudt, at Fernando Alonso kan vende tilbage til teamet, hvis han vil.

Men kigger man på Renaults indsats i år, så tyder intet på, at de kan stille med en bil, der kan tilfredsstille Alonso. Og hos Ferrari ser dørene ud til at være lukket, for Felipe Massa har netop forlænget sin kontrakt, og verdensmester Kimi Räikkönen kører helt sikkert Ferrari næste år.