Allerede for tre år siden vidste de det. Den lidt forsagte og spinkle nordjyde havde leveret et testresultat, som var exceptionelt.
Sportsfysiolog Lars Johansen fra Team Danmark satte det i perspektiv. Jonas Vingegaard ligger 15 procent over, hvad andre mandlige danske cykelryttere præsterer, når man ser isoleret på iltoptagelse og på de watt, der fortæller om trykket på pedalerne i forhold til en kropsvægt på omkring 58 kilo.
»Vi kunne se, at det var helt specielt. Faktisk havde vi aldrig set noget lignende,« fortæller Christian Moberg, som i dag er sportsdirektør på det danske cykelhold ColoQuick, hvor Jonas Vingegaard var kommet til halvandet år tidligere, i maj 2016.
Den matematiske kalkule
Moderne idrætsudøvere kan måles og vejes. Fysikken kan kortlægges. Alle parametre kan pensles ud. Ikke mindst i en udholdenhedsidræt, som cykelsport er. Men der vil også altid være en restmængde. En menneskelig faktor, der rækker ud over det rent fysiologiske. Som er en del af talentet, der skal plejes, udvikles og forløses.
»Hvis man opstillede det som en matematisk kalkule, kunne Jonas med de watt pr. kilo, han præsterede, sagtens være med i bjergene i Tour de France,« fortæller Christian Moberg i et tilbageblik.
Blevet en nøglefigur
Fem år senere er Jonas Vingegaard blevet en slags nøglefigur i Tour de France. Han er den betroede væbner hos Tourens slovenske førsteudfordrer, Primoz Roglic. Og hvis nogen skulle have været i tvivl om danskerens format, kørte han en lettere sensationel tredjeplads hjem på den vigtige enkeltstart onsdag.
Jonas Vingegaard ikke bare ligner the next big thing. Han ligner også en rytter med så komplet en pakke, at det rækker langt. Rigtig langt.
»Han er meget mere klassementsrytter, end Jumbo-Visma og han selv giver udtryk for. Man passer på ham, for han er ikke fuldt udviklet, hverken som cykelrytter eller Tour de France-vinder. Endnu,« siger Christian Moberg.
Mental rustning skal være i orden
At blive udråbt som dansk Tour de France-håb kan være en tung byrde.
Jakob Fuglsang fik prædikatet tilbage i 2008 i slipstrømmen på Michael Rasmussens skamfulde exit. Men selvom Fuglsang kan se tilbage på en karriere med bemærkelsesværdige resultater og OL-sølv, definerer den brede offentlighed ham stadig på Tour-styrt og uindfriede ambitioner.
Den mentale rustning skal være i orden. Især når du træder ind på en verdensscene som Tour de France og bliver ramt af et fokus uden sidestykke.
Der er groft sagt forskel på at køre Polen Rundt og Le Tour.
I 2019 hentede Vingegaard en etapesejr netop i Polen Rundt og kom i løbets førertrøje. Dagen efter kørte den unge dansker som blokeret og tabte 15 minutter.
Det var et vink med en nedtur. Og det stod klart, at der skulle passes på Vingegaard for at gøre talentet flyvefærdigt.
Tænker langsigtet
Jumbo-Visma tænker da også langsigtet, når det gælder holdets danske stortalent.
Det er en læreproces, hvor det ikke bare handler om at vinde, men også at kunne lede.
I slutningen af marts sendte man Jonas Vingegaard til det talentspækkede italienske etapeløb Coppi e Bartali.
Her skulle Vingegaard stå i spidsen for fem ryttere fra Jumbo-Vismas development team. Han skulle lede, tage ansvar, være holdets kaptajn og føre dirigentstokken under løbet.
Vingegaard vandt. Og to uger senere blev han toer i det anderledes tungt besatte Baskerlandet Rundt. Kun slået af sin kaptajn, Primoz Roglic.
Selv er Vingegaard meget bevidst om ikke at tale sig selv op endnu. Ikke i et anfald af jysk beskedenhed og selvudslettelse. Men for at lægge låg på forventningerne.
»Jumbo-Visma passer meget på Jonas, og deres sportsdirektør, Grischa Niermann, elsker ham over alt på jorden. Men de har også sagt til ham, at lige meget hvad du bliver spurgt om, siger du bare, at du kører for Roglic,« siger Christian Moberg.
Alperne venter forude
Med Alperne forude lørdag og søndag venter endnu en definerede test for Tour-debutanten fra Glyngøre.
Jumbo-Vismas kaptajn, Primoz Roglic, har været hårdt ramt af styrt tidligt i løbet, og under lycraen er den 31-årige slovener »mumificeret« af bandager, som dækker over voldsomme mængder asfalteksem.
Jonas Vingegaard vil stadig skulle indtage rollen som skytsengel for sin kaptajn. Eller som en rambuk i det taktiske spil for at slå hul i den forsvarende vinder, Tadel Pogacars, panser.
»Jeg er sikker på, at Jonas nok skal være der i klassementet, og hvis Roglic kommer i problemer eller må udgå, så er det ham, de kan satse på,« siger Christian Moberg.
Hvis ikke i år, så måske med Tour-start København i 2022.