Hummel kaldes parasitter

Tøjfirmaet Hummel afviser, at man forsøger at nasse på håndboldlandsholdets succes.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske tøjkoncern Hummel har i forbindelse med det igangværende EM i herrehåndbold i Norge sat en markant markedsføringskampagne i værk. En kampagne, der blandt andet inddrager Lars Christiansen og Joachim Boldsen, der hver især har indviduelle aftaler med Hummel. Det er de ret knotne over hos Dansk Håndbold Forbund (DHF), der har en sponsoraftale med Puma.

»Hummel laver det, man kalder parasitmarketing, og lader som om, at de er sponsor for herrelandsholdet ved at signalere, at de har nogle aktier i det. DR har desværre givet dem en platform, idet Hummel er med i det store show, de har på lørdag, hvor de donerer nogle sko, som nogle spillere har skrevet autografer på. Det hidrører fra, at der er fire spillere, der har skokontrakter med Hummel. Dermed har de en fuld legal tilgang til det. Det kan vi ikke gøre noget ved. Men vi kan gøre noget ved nogle af deres andre tiltag, for eksempel på deres hjemmeside på nettet og her i hallen, og sige, at det er parasitmarketing, og at det er i strid med marketingsloven,« siger presse og Informationschef i DHF, Finn Tage Jensen.

Afviser kritik
Hos Hummel afviser administrerende direktør Søren Schriver, at man foretager sig noget ulovligt eller uetisk.

»Vi er blevet beskyldt for at rende på spillerhotellet med Hummel-tøj på uden at have noget at gøre der. Men vi har altså en aftale med Montenegros landshold, og derfor er vores folk til stede for at servicere holdet. Det samme gælder for det polske landshold, som vi også har en aftale med,« siger Søren Schriver, , der af samme grund har folk gående i rødt og hvidt i forbindelse med kampene i Norge - det er nemlig også Polens farver.