Hollywood klar til Beckham

Fænomenet Beckham er på vej til USA. Spørgsmålet er, om LA Galaxy har købt fodbold eller marketingsværdi for halvanden mia. kr.

Foto: AFP-Getty Images Fold sammen
Læs mere

Den 32-årige tidligere Manchester United og nu Real Madrid-spiller kommer i den amerikanske liga op mod kolleger, der tjener promiller af hans årsløn.

David Beckham ankommer til Los Angeles midt i sæsonen, og selvom der er sportslige forventninger til ham, regner Galaxy utvivlsomt også med at få valuta for pengene på en anden front.

I en analyse i dag fastslår The Guardian, at Beckhams værdi for klubben lige så meget handler om det stjernedrys han tilføjer fodboldsporten i USA og Galaxy i særdeleshed.

Godt nok er han og fru Victoria endnu ikke så kendte i USA som i Europa. Men Hollywood har brug for frisk blod. I det mindste, hvis man skal tro omtalen af Galaxys nye indkøb i medier som E-Online, Access Hollywood og People.

Galaxy er ejet af Anschutz Entertainment Group, der i meddelelsen om opkøbet ivrigt omtaler Beckham som et ikon og fastslår, at han vil trække millioner af nye fans til sporten.

Hvis folk i forvejen kun skulle kende den tidligere Manchester United-spiller fra mælke- eller barberreklamer kan købsprisen alene hjælpe hans celebrity status på vej. Den sætter ham nemlig over nogle af de dyreste sportsfolk i amerikansk fodbold, ishockey og baseball.

Guardian vurderer dog, at Beckham har en del at lære, hvis han skal begå sig som sportsstjerne i USA.

- Hans medie-trænere vil få deres sag for med at gøre ham en anelse mere interessant, end han faktisk er, lyder det i analysen.

Til gengæld er hans metroseksuelle status og Spicegirl-hustru mere accepteret her end i Storbritannien, hvor han af fodboldpressen har fået hårde ord for at handle mere om glitter end fodbold.

Den teori bekræftes af det faktum, at et absolut minimum af de mange historier i amerikanske medier om Beckham'ernes komme handler om fodbold.

Access Hollywood konstaterer: - Det her er en stor stor sag. Vores kontor her er helt oppe og køre. Vi har hørt fra mange mennesker, som melder sig frivilligt til at være på Posh og Becks-vagt.

People mener: - Beckham-brandet er enormt overalt i Europa, Asien og Afrika, og parret har allerede lagt grundstenene til deres ryk til USA.

E-Online: - Los Angeles må forberede sig på en britisk invasion. Posh og Becks kommer til byen!

I den mere nøgterne ende af skalaen konstaterer Los Angeles Times, at amerikanerne også risikerer at få et efterhånden kendt europæisk fænomen: »Beckham-træthed«. Men som avisen også konstaterer: Han vil sælge mange t-shirts.