Hamilton et kæmpeskridt nærmere VM

Regnvejrsløb har noget alt eller intet over sig, og for nummer to i mesterskabet, den nuværende verdensmester Fernando Alonso, blev det intet i sæsonen tredjesidste grand prix, mens det blev alt for den i forvejen førende Lewis Hamilton.

Da Formel 1 omsider vendte tilbage til Fuji-banen i Japan efter 30 års fravær, var det næsten, som om de ikke havde været væk. I hvert fald kunne man konstatere, at det stadig regner heftigt på den japanske bane.

Og det er ikke bare lidt småregn, men ganske kraftige byger, der kunne bydes på i det japanske. Det betød, at løbet blev startet bag sikkerhedsvognen, der faktisk blev på banen de første 20 omgange. Indtil da måtte racerne pænt køre som perler på en snor langsomt gennem vandet. Alligevel opstod der dramatik allerede i de første runder, fordi begge Ferrarier, der lå som henholdsvis tre og fire efter de to McLaren måtte i pit for at skifte til de kraftigste regnvejrsdæk. Alle andre team var startet på netop de dæk, fordi løbsledelsen krævede det, men Ferrari påstod efter løbet, at de ikke havde fået den besked, før løbet var igang. Sådan en besked sendes åbenbart pr. email, og var ifølge Ferrari forsinket.

Ødelagt i tredje omgang
»Mit løb blev ødelagt af det tidlige pitstop på tredje omgang. Vi havde valgt at starte på standard regnvejrsdæk, men vi finder aldrig ud af, om den beslutning ville have betalt sig,« sagde Kimi Raikkonen efter løbet.

Resultatet var nemlig, at de to Ferrarier efter pitstoppene måtte affinde sig med at ligge bagerst i feltet. Straks sikkerhedsvognen forlod banen, var der nærmest tumultagtige tilstande rundt omkring. Flere biler ramte hinanden, flere næser blev tabt og mange chauffører var i løbet af grand prix’et en tur udenfor banen.

Den der klarede sig bedst i regnen var Lewis Hamilton, der fører i VM-stillingen, og som også var startet i front. Han kørte et særdeles sikkert løb – hvis man kan tale om det på en bane, hvor der var aquaplaning selv på langsiden. Da han kørte ud fra sit enlige pitstop, kom han ud igen foran trafikken, og da hans værste konkurrent, Fernando Alonso, pittede, kom denne ud efter trafikken.

Det tvang Alonso til at køre et særdeles offensivt løb, som sluttede, da han gled af banen og totalskadede sin bil. Man kan ikke fortænke Lewis Hamilton i, hvis han har haft et tilfreds smil på læben, da han så Alonso chancer i løbet forsvinde. Hamilton havde dog forinden også haft et meget hedt øjeblik, da han blev ramt af BMW-køreren Robert Kubica og snurrede rundt. Dog uden skade på raceren.

Et heroisk løb
Kimi Raikkonen, der var og er nummer tre i VM-tabellen, kørte et nærmest heroisk kapløb op gennem vandet og feltet for at få en god slutplacering, og han endte da også på en tredjeplads. Da han indhentede sin holdkollega Filipe Massa på omgang 58, kørte denne ud til sit fjerde pitstop, og som flere tv-kommentatorer fortalte, så undgik man dermed en direkte kamp mellem de to Ferrarier.

Nu er det faktisk sådan, at da Massa kørte i pit, havde han sidste fået brændstof tanket på 15. runde og havde altså kørt 43 runder. Den, der kørte længst på en tankfuld, kørte 44 runder, så Massa kunne under ingen omstændigheder være kørt færdig uden pitstop. Selv kørte Raikkonen kun 27 runder på en en tankfuld. Løbets resultat betyder, at Lewis Hamilton nu er 12 point foran Fernando Alonso på andenpladsen.

Der er kun to løb tilbage og dermed 20 point til førstepladser, så den unge brites chance for at blive verdensmester er større end nogensinde. Kun Alonso og Raikkonen kan stadig nå ham, men der skal sort uheld til, hvis ikke Hamilton kan sætte kronen på hovedet efter det sidste grand prix om tre uger i Brasilien. Det vil i givet fald være første gang, at en debutant vinder VM-titlen.

Efter løbet sagde Fernando Alonso da også, at hans muligheder for at genvinde VM ikke ser gode ud, men at han ikke har givet op endnu og vil kæmpe til det sidste.

Men i virkligheden bør Alonso nok koncentrere sig om at beholde andenpladsen foran Kimi Raikkonen, der kun er fem point efter ham. Næste løb er om en uge i Kina.