Formel 1-håb i stort dansk Le Mans-sats

Marco Sørensen (th) skal både køre GP2 og Le Mans i denne sæson sammen med Christoffer Nygaard og Nicki Thiim. Her ses han sammen med sin sponsor, Saxo Bank-ejer Lars Seier Christensen.
Læs mere
Fold sammen

Formel 1-aspiranten Marco Sørensen går sammen med afdøde Allan Simonsens tidligere team om stor dansk Le Mans-satsning.

En af landets hotteste racekørere offentliggør onsdag, at han skriver under på den største motorsportskontrakt i sin karriere. I år går 24-årige Marco Sørensen efter at tage det sidste skridt mod Formel 1 og samtidig vinde det legendariske 24-timersløb i GTE Pro-klassen på Le Mans.

BT kan afsløre, at Marco Sørensen i denne sæson kommer til at dyste om sejre i to af verdens største motorsports-serier. Det sker, når han på den ene side kommer til at sidde bag rattet hos et stadig hemmeligt ’topteam<saxo:ch value="226 128 153"/> i klassen lige under Formel 1, GP2, hvor nordjyden med et topresultat i mesterskabet vil køre sig langt frem i køen om at nå sin drøm om at blive Formel 1-kører i 2016.

På den anden side bliver Marco Sørensen også en del af en ren dansk Le Mans-satsning, der går efter sejren i den prestigefyldte GTE Pro-klasse på Le Mans og i det samlede verdensmesterskab i VM i langdistanceløb, WEC.

»Den er der nok ikke ret mange, der havde set komme. Men det her bliver en sæson, hvor jeg får kørt en masse, og det er det, jeg elsker. Jeg glæder mig helt sindssygt, for der bliver mange forskellige udfordringer,« siger Marco Sørensen til BT.

For at blive ved den danske Le Mans-satsning bliver Marco Sørensen under Le Mans, der er en del af WEC-serien, teamkammerat med yderligere to af landets største talenter i Nicki Thiim og Christoffer Nygaard.

De skal sammen dele en potent Aston Martin-racer hos Young Driver-teamet, der ejes af rigmand og teamchef Jan Struve. Altså samme team, der for to år siden oplevede en stor tragedie, da danske Allan Simonsen omkom under en ulykke i det franske 24-timersløb.

Opstillingen med Sørensen, Thiim og Nygaard udgør årets ’danskerbil<saxo:ch value="226 128 153"/> i Le Mans, og den er noget nær det stærkeste, Danmark kan mønstre, hvis man lige ser bort fra to racerkørere med efternavnet Magnussen.

Nyheden om Marco Sørensens plads i ’danskerbilen<saxo:ch value="226 128 153"/> i Le Mans vil utvivlsomt være populær hos de mange tusinde danske fans, der hvert år drager til Frankrig for at overvære løbet, men som fremover må undvære pensionerede Tom Kristensen, der nåede at vinde det legendariske løb ni gange.

Selv om bilerne i GTE Pro ikke er hurtige nok til at dyste om den samlede sejr, ligger serien både økonomisk og i niveau i verdenseliten og har udelukkende professionelle kørere bag rattet. Med et forsigtigt estimat – uden kørerløn <saxo:ch value="226 128 147"/> ligger prisen for en sæson på minimum 30 millioner kroner i 2015.

»Det er et rimeligt stort projekt, og det er ikke en lille serie,« siger Marco Sørensen, der får økonomisk opbakning af sin hovedsponsor, Saxo Bank.

Sørensen fortsætter samtidig som udviklingskører hos F1-teamet Lotus, som Saxo Bank havde en sponsoraftale med i den forgangne sæson.

Teamchef hos det danske Young Driver-team, Jan Struve, ser frem til at stå i spidsen for den nye kørersammensætning.

»Målet er som sidste år, da 24-timersløbet i Le Mans var det, vi absolut gik efter at vinde og vandt i GTE Am-klassen. Vi vil også gerne vinde VM, men det er Le Mans, der er førsteprioritet i år. Vi har både bilen, teamet og kørerne til at vinde,« siger han.

Christoffer Nygaard ser også teamet som en af favoritterne til sejren i GTE Pro på Le Mans-banen og i VM-serien.

»Når Jan Struve og de andre (Saxo Bank, red.) putter så mange penge i det, gør de det kun, fordi de mener, at vi kan vinde,« siger han.

Spørgsmålet er dog, om Marco Sørensen kan omstille sig fra Formel-racere til de ombyggede GT-biler. Men det, mener Christoffer Nygaard ikke, bliver så svært for nordjyden.

»Nej, men det er selvfølgelig en ny udfordring. Men når man som Marco har et vist niveau, bliver det ikke noget problem. Det kan blive en udfordring for ham, at han i langdistanceløb ikke selv bestemmer 100 procent, hvordan han gerne vil have det. Men det skal han nok omstille sig til,« siger Nygaard.

Det danske team kan i øvrigt se frem til konkurrence fra Jan Magnussen om sejre i GTE Pro, når han i år stiller til start i sin gule Corvette.