Første tråd frem mod OL

CYKLING. I sig selv bliver det en mega begivenhed, når København skal være værtsby for verdensmesterskaberne på landevej i 2011, men det kan også bane vej for noget endnu større.

Da legendariske Rik van Steenbergen krydsede målstregen og blev verdensmester på landevejene omkring Ballerup i 1956 var det stort. Når en af hans efterfølgere gør det samme om fem år, kan det være starten til noget endnu større.

Dengang var der nemlig ikke mange, der tilnærmelsesvis drømte om, at De Olympiske Lege kunne arrangeres i København, men da Den Internationale Cykleunion (UCI) i går besluttede, at VM i landevejscykling i 2011 skal afvikles i hovedstaden, kunne det opfattes som de første skridt på vejen mod at få OL til Danmark i 2020 eller fire år senere.

»Hvis man vil gøre alvor ud af at søge OL, så er det vigtigt, at værtsbyen kan dokumentere, at den formår at løfte store arrangementer. VM i landevejscykling er en mega-begivenhed, der vil vise omverdenen, at København vil noget seriøst med tiltrækningen af store begivenheder,« lød det således fra direktøren i Idrætsfonden Danmark, Lars Lundov.

»Det her øger indirekte chancerne for at få tildelt andre arrangementer. I udlandet vil man bide mærke i, at København skal være vært for VM i cykelløb og tænke: Det må være fordi de vil og kan noget,« sagde Lundov til Ritzau.

Men samtidigt erkendte direktøren, at der er lang vej til, at den olympiske ild kommer til brænde over hovedstaden, da det vil kræve en storstilet udvidelse af byens idrætsfaciliteter, så der også i en olympisk satsning kan ansøges om VM i eksempelvis håndbold og ishockey.

Direktør Lundov understregede dog også, at IOC ikke kun ser på, hvilke begivenheder København har arrangeret. Således vil det tælle med på positivsiden, at Århus sidste år stod som arrangør af verdensmesterskaberne i gymnastik.

»Det er stort, meget stort,« konkluderede det danske UCI-medlem Peder Pedersen. Den tidligere formand for den hjemlige cykleunion hæftede sig i særdeleshed ved, at København ikke kun skal være vært for VM på landevej.

Valget faldt først og fremmest ud til dansk fordel, fordi Danmark også havde budt ind på at arrangere VM i banecykling i Ballerup i 2010, mens der i 2008 og 2009 skal afholdes to World Cup-løb i banecykling samt to World Cup-afdelinger i BMX.

»Det er et nyt koncept at lave den her pakke, som hedder Bike City, og som man længe har ønsket at afprøve fra UCIs side, og de havde stor tillid til, at Danmark som det første land nogensinde kan søsætte denne store opgave, « sagde Peder Pedersen. Aftalen koster 39,5 millioner kroner.