Bare et par uger efter beslutningen om at lukke ned for mountainbikelandsholdet kom Danmarks Cykle Union (DCU) tirsdag med nyheden om, at landsholdet er reddet.
Men direktør Niels Bo Daugaard afviser, at man kunne være kommet frem til den løsning, før man i oktober gav rytterne den dystre melding.
Aftalen med hjælp fra Team Danmark og CeramicSpeed kunne ikke være landet før, påpeger han.
- Det er helt reelt, at rettidig omhu omkring vores økonomi gjorde, at den her beslutning blev truffet for et par uger siden. Det skete ikke bare på et par dage, siger direktøren.
Nedlukningen var ikke et træk for at skaffe penge, understreger han.
- Det har ikke været en taktik, for det ville godt nok være en farlig taktik. Lidt ligesom med "Peter og Ulven".
- Der var to præmisser, der ikke var på plads for 14 dage siden. Den ene var, at distrikterne og dermed klubberne er gået med til at øge licensgebyret. Den øgning går ubeskåret til mountainbike i 2026. Så har vi lavet en kommerciel aftale med en virksomhed, og jeg tror heller ikke, at den var kommet på plads, hvis ikke budskabet havde været så klart for et par uger siden.
- Da Team Danmark så hjalp til, havde vi indtægterne og grundlaget for at genetablere et mountainbikesetup, forklarer Niels Bo Daugaard.
For at skaffe de fornødne midler til at køre butikken videre har DCU hævet gebyret for licensryttere på tværs af discipliner. Kun børn slipper for at betale ekstraregningen på 25 procent.
Spørgsmål: Er det ikke unfair, at menige licensryttere skal betale mere, fordi I ikke har styr på økonomien i DCU?
- I forhold til langt de fleste forbund er betalingen per medlem på et relativt lavt niveau. Men jeg kan godt forstå, hvis nogle spørger, hvorfor de skal betale mere, siger Niels Bo Daugaard.
- Der vil nok altid være nogle, der er utilfredse. Det er fair nok. Men jeg oplever langt flere, som synes, vi er nødt til at gøre noget. Den store orientering mod, at vi er sammen i cykelsporten, er utroligt positiv, synes jeg.
Selv hvis der kommer flere penge i kassen i de kommende år, skal licensrytterne ikke forvente prissænkninger.
- Jeg tror ikke, at licensgebyret kommer til at falde igen. Det er i hvert fald ikke planen. Jeg og vi har stadig en kæmpe opgave med at skabe en bæredygtig balance i økonomien.
- Selv om den her beslutning er truffet, er der stadig en kæmpe opgave med at få flere kommercielle indtægter ind. Vi skal have bragt endnu større interesse fra danske virksomheder, siger han.
Pengene rækker i første omgang kun til at genansætte Mads Bødker som fuldtidstræner, mens den anden fyrede landstræner, Benjamin Justesen, ikke har udsigt til at få sit job tilbage.
- Det betyder også, at Mads Bødker, som er en fantastisk træner, ligesom Benjamin er, kommer til at have fokus på de yngre talenter i mountainbike. Der har været en opdeling mellem ham og Benjamin, men Mads får også de lidt tidligere årgange at fokusere på.
- Selv om der er lidt færre ressourcer at gøre godt med, har jeg tiltro til, at vi kan få meget ud af de ressourcer, siger cykelchefen.
/ritzau/
