Møbeldesign, arkitektur, mode, film, musik og videospil er på vej til at blive en enorm eksportsucces. I 2018 eksporterede Danmarks kreative virksomheder for mere end 100 mia. kroner og stod således for næsten ni procent af Danmarks samlede eksport. En andel, som formentlig kun vil blive større.
Det nye markedsføringskonsortium Creative Denmark skal nemlig være med til at bane vejen for, at flere kreative får succes i udlandet gennem et tæt samarbejde og nye partnerskaber.
»Der er et stort vækstpotentiale, for i Danmark er vi dygtige til at tænke i løsninger, der forudser forbrugernes behov, vaner og ønsker. Med Creative Denmark kan vi samle de kreative erhverv, som spænder bredt, og promovere dem på den internationale scene,« siger Thomas Bustrup, international direktør i Dansk Industri, som er en af partnerne i Creative Denmark.
Han har været en del af Dansk Industri siden 1996 og oplevet udlandets stigende interesse for Danmark, der bliver betragtet som et succesfuldt land, samt for danske varer, der bliver forbundet med tillid, kvalitet og æstetik.
Thomas Bustrup, direktør, Dansk Industri »I eksempelvis Kina bliver forbrugerne ikke kun mere købedygtige, men også mere bevidste og kræsne, og her er danske varer noget, man gerne vil identificere sig med. «
»I eksempelvis Kina bliver forbrugerne ikke kun mere købedygtige, men også mere bevidste og kræsne, og her er danske varer noget, man gerne vil identificere sig med,« forklarer Thomas Bustrup.
Fra New York til Mellemøsten
Det er langt fra kun i Asien, de danske kreative erhverv får opmærksomhed. Danske arkitekter vinder konstant store, prestigefyldte konkurrencer verden over. Henning Larsen har tegnet Siemens' nye hovedkontor i Tyskland, Gehl udvikler byrummet for cykeltrafik i New York City, 3XN står bag Den Olympiske Komités nye hovedsæde i Schweiz, og CEBRA har gjort sig særdeles bemærket i Mellemøsten.
Ifølge Lene Espersen, administrerende direktør i Danske Arkitektvirksomheder, er det bare et lille udpluk af den seneste tids succeshistorier om danske arkitekter, og størst af dem alle er Bjarke Ingels Group, der har været med til at bane vejen.
»Der kommer hele tiden nye små tegnestuer til, og vi gør meget for at få vækstlaget med gennem symbioser på tværs af etablerede tegnestuer og nye kreative kræfter. På samme vis ser vi også, at arkitekter tænker danske design- og møbelvirksomheder ind i de store, udenlandske projekter, for også de er dygtige til det enkle og til kvalitet,« siger Lene Espersen.
Livet mellem bygningerne
Kimen til den udenlandske succes for netop arkitektfaget er, udover sans for æstetik, en særlig tilgang til projekter, som Danmark har været foregangsland for og til stadighed har stor fordel af. Danske arkitekter har nemlig indblik i hele værdikæden - og et holistisk syn på projekter med udgangspunkt i mennesket.
»I mange andre lande stopper arkitekternes arbejde med designfasen, men vi har tradition for at være med hele vejen til bygningen står færdig og endda i tiden efter, for at optimere på baggrund af brugeradfærd. Det kræver nogle særlige kompetencer at kunne det, og det er meget betydningsfuldt for en bygherre,« forklarer Lene Espersen og tilføjer, at den progressive miljølovgivning i Danmark har betydet, at danske arkitekter også er foran på denne front.
»Der er benhård konkurrence indenfor arkitektur, men vores danske designprincipper i kombination med social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed betyder, at vi ofte vinder. Vi tænker ikke kun på bygninger, men på hvordan livet leves imellem dem,« siger Lene Espersen.