Unge danske spiludviklere skubber til mediets grænser

I går var der premiere på seks nye spil til tablets produceret af dimittender fra Den Danske Filmskoles computerspilsakademi DADIU. Spillene er vidt forskellige, men alle kendetegnet ved at lege med platformens mange muligheder.

Spillet »Myr« sender dig 10.000 år tilbage i tiden, hvor du følger to jægere, som du skal hjælpe med at navigere genem tågefyldte moseområder.
Læs mere
Fold sammen

En interaktiv, grafisk fortælling om sorg og afsavn. En familiefejde i selveste Asgård. Og en simulation af stenalderens jægersamfund. Årets afgangsproduktioner fra Den Danske Filmskoles computerspilsakademi DADIU stikker i mange forskellige retninger, men ifølge uddannelsesleder Simon Jon Andreasen er der alligevel en rød tråd.

»Noget, der kendetegner årets afgangsspil, er, at oplevelsen fylder mere end de hårde spilmekanikker. Der er kælet mere for fornemmelsen og indtrykkene end for ludobrikkerne,« siger han.

Han fremhæver spillet »Still Here« som et eksempel, der ikke har spilmekanik i klassisk forstand, men som i stedet satser på at give spilleren en unik totaloplevelse for høre- og synssansen.

Et andet eksempel er spillet »Myr«, der startede ud som et klassisk spil, men hvor flere og flere spilmekanikker blev skåret ud, efterhånden som udviklingen skred frem.

»Nu ligner det mere en simulation af at være jæger i stenalderen – noget, der kunne fungere som »Virtual Reality« eller på en stor skærm på Nationalmuseet. Den udvikling er jeg meget tilfreds med,« siger Simon Jon Andreasen.

Alle seks afgangsspil er lavet til tablets med Android-styresystem, og kan findes på Google Play-butikken ved at søge på DAIDU, hvilket står for Det Danske Akademi for Interaktiv Underholdning.

Læs mere om de seks afgangsspil her.

Det seneste semester har cirka 100 studerende fra 13 universiteter og kunstskoler arbejdet sammen i seks mindre grupper om at lave spil. I de 12 år, akademiet har eksisteret, er mere end 1.000 mennesker dimitteret derfra – og flere arbejder i dag i ledende spilstudier verden over.

Uddannelsesleder Simon Jon Andreasen har selv en baggrund som spilinstruktør for det hedengangne selskab Deadline Games, der blandt andet stod bag spil som

»BlackOut« og »Total Overdose«. I 2009 forlod han branchen i frustration over manglen på kreativ frihed:

»Det er en kedelig tendens i spilbranchen, at der er så mange kloner af de samme spil. Lige nu synes alle, at »Overwatch« er det fedeste, og så laver alle spil, der ligner det«.

Selv om den danske spilbranche i mange år har stået i skyggen af den svenske, der blandt andet tæller firmaet DICE med verdenssuccesen »Battlefield«, så vokser antallet af  mindre spilfirmaer og start-ups i Danmark hastigt. Blandt andet er det danske indiespil »Inside« blevet belønnet med adskillige internationale priser i løbet af det seneste år.

»I Sverige har de nogle få spilfirmaer, som til gengæld er kæmpestore. Men de tilhører lidt den gamle garde – forstået på den måde, at jeg personligt tror, der er mere fremtid i den danske spilbranche end i den svenske,« spår Simon Jon Andreasen.