Ny Nintendo fødes med mesterværk

Det er et scoop for Nintendo, at et så stærkt Zelda-spil er klar fra start til Switch.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild« er noget nær det perfekte spil at udgive samtidig med Switch-konsollen. Ikke blot fordi det er en af Nintendos mest elskede spilserier, og ikke blot fordi enhver spiller med garanti vil føle sig stolt som et lille barn, første gang vedkommende viser sine venner, hvordan man på et sekund kan føre det eventyrlige og smukt udarbejdede spilunivers direkte fra TV-skærmen og ned på den lille Switch blot ved at hive minikonsollen op fra dens holder. Hovedgrunden er, at »Breath of the Wild« er et ikonisk spil. Det er ekstremt tæt på at være det bedste Zelda-spil nogensinde og hører helt sikkert til i Top 10 over verdens bedste spildesign nogensinde. Det er faktisk helt vildt.

Har du aldrig spillet et Zelda-spil før, kommer her en ultrakort indholdsfortegnelse: Du spiller helten Link, der skal redde Prinsesse Zelda og hjælpe hende med at forsage al ondskab, som har overtaget det ellers så fredelige kongerige kaldet Hyrule. Hun er forsvundet, og du starter med nærmest ingenting for derefter at gå på opdagelse i en spilverden, der udvider sig, efterhånden som du løser gåder og kæmper mod monstre. Sådan var det første »Zelda«-spil i 1986, og sådan er »Breath of the Wild« i 2017.

Det kan lyde kedeligt, og historien er da heller ikke specielt ophidsende, med mindre du da er hardcore Zelda-fan og flipper ud over små variationer i det ellers så genkendelige univers. Men måden, udviklerne fortolker temaet på og giver spilleren følelsen af at befinde sig midt i et vaskeægte eventyr, er dét, der alle dage har gjort serien så populær. I »Breath of the Wild« lykkes det nærmest til perfektion.

Du vågner op i en grotte, og derfra må du selv bestemme, hvor du vil gå hen. Foran dig strækker sig et utroligt smukt og indbydende landskab, og du kan med det samme mærke, hvor rigtigt det hele føles. Fra Links bevægelser når du løber, til dyrenes lyde i skoven når solen går ned. De sneklædte bjerges majestætiske tronen er blot én blandt tusindvis af detaljer udformet i en så udsøgt grafisk stil, at du ofte må standse og bare stå og nyde helheds-oplevelsen.

Og da spillets plot så for alvor går i gangbliver du stillet over for gåder, der skal løses, landkort, der skal navigeres, monstre, der skal nakkes, madopskrifter, der skal opfindes, heste, der skal rides, bjerge, der skal bestiges, og utallige andre ting, der skal gøres. Her går det op for dig, hvor dyb en oplevelse, du er igang med at få. Du udvikler Link-figuren konstant, bliver bedre til at kæmpe, finder nye våben osv. I sandhed en eventyrverden, der bare bliver ved med at udvide sig og i et perfekt tempo afslører sine hemmeligheder.

Men til forskel fra mange andre spil i samme genre føles det aldrig som om, at der kun er én rigtig vej at gå, krydret med lidt sidemissioner og distraktion. Her føler du dig i fuld kontrol over Links skæbne med en medfølgende ansvarsfølelse og indlevelse, jeg sjældent har oplevet. Jeg har spillet det i timevis, men det føles som om, jeg kun lige har kradset i overfladen. Det skal virkelig gå ned ad bakke herfra, før jeg kan overtales til at kalde »Breath of the Wild« for andet og mindre end et mesterværk.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Udvikler: Nintendo. Udgiver: Nintendo. PEGI-aldersmærkning: 12+. Fås til: Wii U og Nintendo Switch. Testet her: Nintendo Switch