Nichespil på megabudget

ccc Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Destiny 2
Udvikler: Bungie
Fås til Xbox One, Playstation 4 og PC
Pris: Omkring 500 kroner.
https://www.destinythegame.com/da/home

Det blev aldrig rigtig den mastodontsucces, som Bungie uden tvivl havde håbet på, da man tilbage i 2014 satsede stort på »Destiny«, den første nye spilserie efter de mildt sagt populære Halo-spil. Spillet fik fine, men langt fra overvældende, anmeldelser og hypen døde ud. Bungie forsøgte dog at holde gryden i kog med fire udvidelsespakker, hvoraf især »The Taken King« imponerede ved at bringe nyt liv tilbage til grundspillet.

Nu er fortsættelsen, »Destiny 2«, på gaden, og den korte dom må være, at der snarere er tale om »Destiny 1.5« end et decideret nyt spil – men det er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting. Det er nemlig lykkedes Bungie at eliminere de fleste af de irritationsmomenter, der skæmmede forgængeren, så de nu ikke længere skygger for underholdningsværdien.

Først og fremmest har spillet rent faktisk en historie, der giver mening i denne omgang. Det var et af de største kritikpunkter ved det første spil, hvor man skulle besøge en hjemmeside, hvis man ville blive klogere på spillets handling. I denne omgang er der endelig et nogenlunde anvendeligt kort over verdenen i selve spillet, så du kan navigere rundt i »Destinys« store og delvist åbne miljø. Takket være funktionen »Guided Games« er det ikke længere nogen sur pligt at samle medlemmer til de store »Strike« og »Raid«-missioner, der præger »Destinys« slutspil.

Et af det første spils største irritations­momenter var, at man partout skulle vende tilbage til sit rumskib efter hver endt mission, hvis man ville have nye ordrer. Det behøver man ikke længere, hvilket sparer store mængder tid, der ellers ville være spildt på at vente på at kigge på intetsigende venteskærme.

Gå aldrig ned på udstyr

Med forbedringerne af disse fejl kan man i stedet koncentrere sig om bare at spille »Destiny 2«. Ligesom forgængeren rummer spillet en blanding af elementer fra klassiske skydespil i førstepersonsperspektiv og action-rollespil som »Diablo«, hvor jagten efter nyt loot og stærkere evner sikrer en konstant fremdrift.

Grundlæggende fungerer denne kombination godt. Man fornemmer klart Bungies ekspertise fra Halo-spillene komme til sin ret, da det grundlæggende bare er ganske sjovt at pløkke sig igennem horderne af fjender i »Destiny 2«. Det føles og lyder rigtigt at bruge våbnene, og rammer man fjenderne i hovedet eller på andre sårbare steder, får man en tydelig visuel markering. Samtidig er jagten efter nyt grej vanedannende, da det nye og bedre udstyr giver nye taktiske muligheder.

Desværre efterlades man som spiller med følelsen af at være sat mellem to stole. Skydeglæden standses af det rigide våbensystem, der kraftigt begrænser, hvor nemt man kan skifte mellem sine mange forskellige skydevåben. Shotguns og snigskytterifler er såkaldte »Power Weapons«, som der ofte er ganske begrænset ammunition til. Samtidig er rollespildelen meget begrænset. Hver gang du stiger i niveau, optjener du et nyt point, du kan bruge på stærkere evner. Det er dog i sidste ende et pseudovalg, da du ved hvert niveau blot har én åben mulighed for at benytte det nyoptjente point.

Spillets slutspil med det lange, seje træk efter nyt udstyr og større, kooperative missioner får i sidste ende »Destiny 2« til at føles som et nichespil på megabudget. Hvorvidt du vil få dine penges fulde udbytte ud af spillet, afhænger i høj grad af, hvor glad du er for lige netop den niche.