Kunsten at sælge ud på Mario-måden

To spilgiganter samarbejder, og en gedigen overaskelse opstår.

Læs mere
Fold sammen

Mario+Rabbids: Kingdom Battle
Platform: Nintendo Switch
Udvikler og udgiver: Ubisoft
PEGI-aldersmærkning: 7+

Det lyder umiddelbart som en kalkulerende og klam fidus. Det multiglobale spilhus Ubisoft låner Mario og en række af Nintendos elskede figurer og parrer dem med deres egne »Rabbids«, en famile af skøre kaniner, som i sig selv har solgt mere end 14 millioner spil på verdensplan. Ned i en gryde med et simpelt strategi-koncept for børn, og ka-CHING!, minimalt besvær med masser af profit.

Jeg dirrede således allerede af harme, da jeg satte »Mario+Rabbids: Kingdom Battle« i min Nintendo Switch, men glædede mig samtidig over at skulle anmelde det og skrive spidst om, hvordan det går, når man sælger ud og kun tænker på ussel mammon.

Men jeg må droppe blyantspidseren og i stedet bøje mig i støvet af beundring. Dét, der umuligt kunne komme noget godt ud af, har vist sig at være et af årets bedste Switch-spil. »Mario+Rabbids« er et turbaseret strategispil i stil med klassikere som »XCOM: Enemy Unknown«, men i stedet for at tage sig selv alt for seriøst, er det gennemvædet af charmerende elementer fra Mario-universet.

Det inkluderer naturligvis en temmelig banal og svært forståelig baggrundshistorie, som uden større overbevisning forsøger at forklare, hvordan de umage figurer dog kunne ende i samme spil. Men det er der ingen grund til at dvæle ved. I stedet står det hurtigt klart, at det gameplay-mæssigt er rent guld at koble de to koncepter sammen. Specielt fordi udviklerne har gjort sig umage med at finde den dér Mario-agtige og perfekte balance mellem lettilgængelighed og strategisk dybde.

Fold sammen
Læs mere

Du spiller med et hold bestående af Mario samt to kaniner, der har klædt sig ud som Marios venner (don’t ask). Opgaven er at besejre et antal fjender, der står klar på et afgrænset spilområde. Du har to mulige træk for hver af dine figurer, inden det bliver fjendens tur til at rykke tilsvarende med sine figurer. Dette grundprincip er set utallige gange før, men efter en kort introduktion begynder de nyskabende elementer at blive påført i en lind strøm. Det drejer sig om alt lige fra at bruge dine figurer til at hoppe på, over et væld af opfindsomme og sjove våben, til unikke egenskaber, der giver hver af figurerne specielle styrker og svagheder. Det hele perfekt afmålt og med højdepunkter i form af en række boss-kampe, der både udfordrer og forbløffer.