Fortræffeligt nordisk rum-eventyr

Eminent og innovativt design gør »Affordable Space Adventures« til en rejse på første klasse.

På innovativ rumrejse i »Affordable Space Adventures«. Fold sammen
Læs mere

De, der mener, at moderne computerspil kun består af voldelige skydespil, der gør vores børn fede og vrede, har med sikkerhed aldrig hørt om danske KnapNok Games.

Firmaet står bag en række yderst opfindsomme spil, som fokuserer på socialt samvær, samarbejde og bevægelse, og med Nintendo Wii U-spillet »Spin the Bottle« brød de for alvor igennem lydmuren, som et af relativt få uafhængige spiludviklere på Nintendos spilkonsoller.

Men hvor »Spin the Bottle« var et lille, finurligt og kunstfærdigt fremstillet partyspil, fremstår »Affordable Space Adventures« som et langt mere ambitiøst projekt.

KnapNok har allieret sig med den svenske indie-profil Nifflas, og sammen har de skabt en spiloplevelse, der både er underholdende, humorfyldt og detaljeret – men først og fremmest fremragende designet, som et af de første spil til Nintendo Wii, som virkelig formår at udnytte maskinens unikke styrker.

Til at begynde med er det humoren, der fanger dig. Spillets start er lavet som rejsebrochure, som en slags science fiction-udgave af Spies, Rejs og Vær Glad fra dengang Simon var kongen, men hvor den billige flyrejse og hotel er blevet udskiftet med privat rumraket og forskellige interplanetariske rejsedestinationer.

Du kan ikke andet end at ønske at komme af sted så hurtigt som muligt, men lige som du skal til at lande på den udvalgte planet Spectaculon, går det selvfølgelig galt.

Perfekt indlæringskurve

Dit lille rumskib nødlander, og du er nu helt alene på et meget fremmed sted. For at komme hjem igen må du først og fremmest lære at kontrollere og styre dit rumskib, og det er herfra, at »Affordable Space Adventures« viser, hvordan godt spildesign skal skæres. Med Wii U’ens controller mellem hænderne bruger du den trykfølsomme skærm som rumskibets kommandocentral. Her kan du justere motorkraft, tænde og slukke for skibets scanner og justere en række forskellige parametre, sådan at du hele tiden kan reagere på de omgivelser, dit rumskib befinder sig i.

Det smukke ved spillet er, at skibets repertoire udvides i nærmest perfekt takt med, at du som spiller bliver en bedre styrmand og samtidig bliver udsat for nye udfordringer.

Spectaculon er befolket med fjendtlig mekanik i mange forskellige former, og eftersom dit rumskib ikke kan klare mange slag uden at blive pulveriseret, gælder det om at bruge skibets motorsystemer og hjælpemidler til at navigere så gnidningsfrit som muligt og udtænke den bedste vej gennem de logiske gåder, planeten byder på.

Det er virkeligt godt lavet, for det gør gameplayet til en konstant indlæringsproces, hvor du hele tiden bliver belønnet, både ved at komme videre i spillet og ved at lære flere af rumskibets tricks og funktioner at kende. Det bliver også meget hurtigt temmelig hektisk – for at komme forbi nogle af fjenderne gælder det om både at kunne flyve millimeter-præcist og samtidig justere op og ned på adskillige knapper samtidig, og det giver mange situationer med svedige håndflader og tungen ude af munden.

Genial multiplayer-del

Det er aldrig frustrerende på den irriterende måde, men bliver det alligevel for meget af det gode, har KnapNok heldigvis været så geniale at indføre en multiplayer-del, så op til tre spillere kan hjælpes ad med at styre skibet samtidig. Skibets forskellige funktioner bliver simpelt hen distribueret ud på tre controllere, og det gør pludselig »Affordable Space Adventures« til en lektion i kommunikation og samarbejde, hvor der skal råbes og koordineres for at få navigationen til at fungere. En sjovt og anderledes måde at tænke socialt spil på.

Med flere voksne spillere samtidig falder spillets sværhedsgrad så også tilsvarende, men det kan udnyttes hvis du har mindre børn at spille med. Jeg havde således nogle fine stunder med min seks-årige datter ved min side til at styre rumskibets projektør. Yderst tilfredsstillende at råbe kommandoer til hende, og blive svaret med et »Javel Hr. Kaptajn!« Det sker ikke så tit herhjemme.

For mig er »Affordable Space Adventures« derfor en af årets helt store overraskelser. Ud over meget få irritationsmomenter, som fx nogle forholdsvist lange loading-pauser mellem banerne, er dette et utroligt gennemarbejdet projekt, som pumper liv og potentiale ind i Nintendo Wii U og viser, at al innovativ tankevirksomhed ikke kun behøver at komme fra Nintendos egne udviklere og have Mario i hovedrollen.

Det er således skønt at se udviklere, som tør at eksperimentere, og endnu skønnere at opleve et spil om at samarbejde, skabt af udviklere som samarbejder på tværs af landegrænser. Norden har længe været et af de varmeste områder på det globale spilkort, men der har manglet noget til Nintendos platforme, og »Affordable Space Adventures« bør blive det endelige gennembrud, med KnapNok og Nifflas som pionererne.