Fagre nye spilverden

Virtual Reality er lige nu, og PlayStation er med på første bølge. B tester deres briller og tre lanceringsspil til den nye, banebrydende spiloplevelse.

Virtual reality-system til PlayStation 4. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sony

Min ven Jens har på forhånd fortalt, at han ikke nemt lader sig rive med. Han spiller sjældent andet end Wordfeud på sin mobil. Konsoller, lækker grafik og andet teknisk nørderi siger ham tæt på ingenting. Nu sidder han på en kontorstol i min stue og ligner et af medlemmerne i Daft Punk, iført briller og høretelefoner og på vej ind til sin første oplevelse med Virtual Reality til PlayStation 4. Mens Jens bliver sænket ned i et virtuelt, tropisk undervandsunivers, kan vi følge med på den tilkoblede tv-skærm og både se og høre, hvordan han med det samme bliver forbløffet over at være omsluttet af computergrafik, 360 grader rundt om sig selv.

Efterhånden som det dykkerbur, han sidder i, sænkes dybere og dybere ned i det blå ocean, stiger hans benovelse tilsvarende. Og da sekvensen når sit klimaks – ingen grund til at røbe mere her, end at det omhandler en temmelig stor haj – spjætter han med både ben og arme, inden han til sidst flår hjelmen af og stakåndet konkluderer, at dette er det absolut vildeste, han nogensinde har prøvet. I hvert fald når det gælder spil.

»Jeg er solgt«, som han selv udtrykker det.

Virtual Reality har længe været den varmeste kartoffel i spilverdenen og er på forhånd udråbt som det næste store fænomen. Sony har været forholdsvist hurtige til at hoppe med på vognen og kan derfor i dag lancere deres bud på et virtual reality-system til PlayStation 4 som de første til konsollerne. Tilsvarende systemer findes allerede på pc, men her koster det både briller til 5-7.000 kr. og en PC i sværvægtsklassen at være med. Har du allerede en PS4, kan du erhverve dig PS VR for omkring 3.700 kroner.

Forskellen i pris er markant, og derfor ser mange på PS VR som det første egentlige forsøg på at bringe virtual reality ud til de brede masser. Den lavere pris har dog sine teknologiske omkostninger: Grafikken er ikke helt tosset, men den er af lavere opløsning end hos PC-konkurrenterne, du kan ikke bevæge dig fysisk rundt som med HTC’s Vive-sæt men må blot sidde ned og spille, og styremulighederne er enten den normale PS4-controller eller de mikrofonlignende styrestave fra det gamle PlayStation Move-system.

Rent teknologisk er det derfor ikke helt ved siden af at kalde PS VR for lidt af et discount-system, som ikke umiddelbart realiserer forventningerne om at træde ind i en »ægte« virtuel verden - altså en verden, der er tæt på at ligne virkeligheden. De lave specifikationer øger desuden risikoen for, at spillere kan føle sig køresyge af at spille med brillerne på - noget Jens også når at opleve i spillet ”Driveclub VR” - hvor han kun når at køre fire løb i sin racerbil, før kvalmen tvinger ham til at stoppe.

På andre fronter har Sony til gengæld fat i noget rigtigt. VR-brillerne er solide og passende science fiiction-agtigt designet, du kan bruge dine egne hovedtelefoner til lyd i stedet for de medfølgende ørepropper, og det gør meget for det sociale element, at andre kan følge med på TV-skærmen, når du spiller med brillerne på, så du ikke er helt alene om oplevelsen. Du har altså muligheden for at dele en ellers personlig oplevelse. Systemet er desuden forholdsvist simpelt at sætte op, hvilket er en fordel for alle os, der ikke bryder os om besværlige menuer, kalibreringer og indviklede indstillingsmuligheder. Og selv om det måske lyder begrænsende kun at kunne spille med bagdelen plantet i en stol, er det ikke nødvendigvis altid en ulempe, specielt ikke for dem, som gerne vil spille, men hverken orker eller har stuegulv nok til bevæge sig. HTC’s Vive-sæt kræver mellem 15 og 25 kvadratmeters friplads for at virke optimalt. Som altid er det dog spillene, der er de vigtigste, og her byder PS VR på mere end 20 spil ved eller lige efter lanceringen af systemet. Jeg (og Jens) har testet tre af dem, og det er lidt af en blandet landhandel, sådan rent oplevelsesmæssigt. Ens for dem alle er dog, at de dufter meget af at være netop lanceringstitler. Altså spil, der godt kunne have brugt noget mere tid hos udviklerne og som derfor ikke virker helt færdige eller giver nok valuta for pengene.

Jens’ oplevelse i dykkerburet sammenfatter derfor meget godt, hvad virtual reality til PS4 kan: Det at blive omsluttet af computergrafik og med høretelefoner for ørerne giver en oplevelse, som er helt speciel. I særdeleshed første gang du prøver det. Har du overskud på kistebunden, er det derfor en oplagt måde at forny din spiloplevelse på, men spillene i sig selv er endnu et stykke fra at kunne levere længerevarende spilleglæde og derved for alvor at kunne bevise, at VR er vejen frem for hele spilbranchen. Måske det for alvor sker, når Sony i næste måned lancerer den opgraderede version af PS4, kaldet PS4 Pro, som efter sigende vil gøre det muligt for spiludviklerne at skubbe os spillere endnu et stykke ind i det forjættede, virtuelle land.

Hvad: PlayStation VR
Systemet inkluderer: VR-briller, ørepropper, kamera og et hav af forskellige kabler, der heldigvis ikke er specielt svære at koble sammen. Styring: Der følger ingen controllere med, hvilket er et stort minus, med mindre du i forvejen ejer enten en standard PS4-controller eller et sæt Move-stave. Launchtitler: Mere end tyve titler er klar til lanceringen, eller udkommer i dagene efter. Pris: Fra 3799 kr.