Charmerende og klodset stjernekrig

Det ny »Lego Star Wars: The Force Awakens« er humoristisk sommerunderholdning til børn eller voksne spillere, der ikke ønsker de store udfordringer.

Det charmerende »Lego Star Wars: The Force Awakens« har høj nuttet- og morskabsfaktor. Men det egner sig bedst til yngre spillere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Warner

Jeg er ti minutter inde i spillet, og mit Star Wars-elskende Lego-hjerte smelter allerede. Altså stormtroopers i miniatureudgave er jo i sig selv nuttede. Men når de vralter rundt og vasker vinduer, tager solbad eller spiller tennis er jeg altså helt færdig.

Det er sjovt, hyggeligt og virker som helt igennem passende adfærd for disse lave, hvide legetøjssoldater. Når de tykbenede klodsmajorer ikke fordriver tiden med disse overspringshandlinger, forsøger de at pløkke hovedet af din spilfigur. Det er knap så nuttet. Men helt igennem lige så underholdende.

Ligesom »The Lego Movie« ramte plet som biografblockbuster for to år siden, så er Lego-spilserien, der udover Star Wars har rundet klassikere som Lord of the Rings, Indiana Jones, Harry Potter, Jurassic Park og så videre, også en velsmurt, effektiv underholdningsmaskine. Udviklerne fra TT kender deres klodser, deres publikum og deres popkulturelle referenceramme. Og det er derfor, såvel børn som granvoksne Lego/Star Wars-nørder dyrker dem.

Spillet starter vildt og blodigt med at Lego-ficere slutningen af Star Wars: Return of the Jedi. Faktisk er der så meget tryk på indledningen, at min hustru og jeg (vi plejer at samarbejde i disse Lego-udgivelser) blev presset helt tilbage i sofaen. Som mildt sagt garvet computerspiller, slog det farverige og actionprægede pixel-bombardement ikke mig ud - selv om jeg som halvgammel fornemmede, at en hovedpine kom snigende.

God leg uden konsekvenser

Mette derimod - som næppe har brugt mere end et par døgn af sin samlede livsstid på at spille computer - lovede mig, at hun spillede dette første kapitel til ende, og at jeg derefter måtte redde galaksen på egen hånd. Efter den hæsblæsende prolog starter spillets egentlige plot, som er en forsimplet og humorfyldt genfortælling af den seneste Star Wars-film, »The Force Awakens«. Og herefter daler tempoet lykkeligvis en anelse.

Ud over at løbe rundt og skyde stormtroopers med op mod 100 forskellige karakterer fra filmene, så løser man hyppigt små tænkeopgaver i form af Lego-klodser, der skal samles til både våben, broer eller fjernbetjeninger. Ofte står al action stille, mens man løser disse puzzles, og i særligt spillets første timer er det en kærkommen adspredelse. I spillets anden halvdel bliver det ensformigt. Selv om TT har udvidet denne del af af deres gameplay, oplever man stadig et deja vu i forhold til de mange tidligere spil i serien.

Et andet temposkift, som bruges jævnligt, er længerevarende seancer, hvor man skal søge dækning og skyde en lang række soldater eller store ATAT-robotter. Dette må være fedt for de mindste spillere - det klæder dem nemlig på til de langt mere avancerede skydespil, de kommer til at mestre med alderen - men for erfarne spillere er det for nemt og for stationært.

Læg hertil, at der ikke er nogen reel sværhedsgrad i spillet, da man altid bliver genoplivet, lige meget hvor man dør. Dermed forsvinder det meste af nerven for det voksne, spilkritiske publikum, og mange vil spille det til ende blot for at få de mange jokes og referencer med. Eftersom børn har spillet Super Mario World og andre klassikere i årtier, så synes jeg bestemt ikke, man bør frygte at udfordre børnene. De bliver ikke bedre, hvis der ingen straf er, når de laver fejl.

På den anden side må jeg acceptere, at dette er et Lego-spil, og at Lego først og fremmest står for god leg uden konsekvenser. At skabe dén fri følelse lykkedes bestemt i dette nye, store sommerspil. Jeg forventer dog at se endnu mere opfindsomhed fra næste afsnit i denne efterhånden kæmpestore spilserie.